Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Analyse ING: Opmars buitenlandse toeristen zet door

Analyse ING: Opmars buitenlandse toeristen zet door
Nederland wordt steeds populairder bij buitenlandse toeristen. De afgelopen 10 jaar is het aantal overnachtingen met 25% gestegen tot 31,5 miljoen en er is ruimte voor verdere groei. Dat schrijft ING in haar nieuwste publicatie.

Volgens de bank blijft de potentie van de buitenlandse gast als doelgroep niet onopgemerkt. Tussen accommodatie-aanbieders neemt de concurrentie toe, bijvoorbeeld omdat nieuwe hotelketens en online-aanbieders hun opwachting maken. Bestaande bedrijven staan voor strategische keuzes en merken dat online vindbaarheid essentieel is om van de opmars van de buitenlandse gast te profiteren.

Strategische keuzes zijn noodzakelijk

Nieuwe partijen zorgen dat het bedrijfsmodel van accommodatie-aanbieders op de schop gaat. Waar eerder boekingssites de marktverhoudingen kantelden zorgen platforms als Airbnb momenteel voor veel opschudding. Ondernemers staan voor keuzes; hoe zich te onderscheiden ten opzichte van het steeds grotere aanbod en hoe dit aanbod bij de (buitenlandse) gast aan de man te brengen. Dit kan door te excelleren en investeren in boekingen via eigen kanalen, zoals de website, waarbij online vindbaarheid een must is. Als boekingen vooral via derden lopen worden de eigen inspanning en kosten weliswaar beperkt maar neemt de regie over het contact met de klant echter ook af.


Weten wat de gast wil

Beschikking hebben over de relevante informatie van de gast is van grote waarde voor ondernemers die in hun aanbod de gast nog meer centraal willen stellen. Die kennis is in veel gevallen de sleutel om de binding met de gast voor én na een verblijf te versterken. Jan van der Doelen ING Sectormanager Leisure: "Het draait om het weten te vinden van de gast, die te begrijpen en in eigen taal van dienst te kunnen zijn. Succesvolle bedrijven slagen erin op die manier door het jaar heen een optimale bezetting te realiseren waarbij de binnenlandse en buitenlandse gast elkaar ook kunnen aanvullen”.


Groei wordt ongelijk verdeeld

Lang niet ieder toeristengebied weet in dezelfde mate te profiteren van de toegenomen interesse bij buitenlandse gasten. Amsterdam geniet wereldwijd bekendheid en werkt als een magneet op internationale toeristen. De helft van alle buitenlandse hotelovernachtingen vindt daardoor in de hoofdstad plaats. Accommodaties in Zeeland, Drenthe en Noord-Brabant hebben sinds 1998 relatief het meest geprofiteerd van de toename van buitenlandse gasten. Dit komt vooral omdat Belgische gasten hier tijdens de vakantieperiodes veel meer nachten doorbrengen dan in het verleden.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...