Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Verdwijnt het café?

Verdwijnt het café?
Terwijl de economie langzaam weer uit het dal klimt en de totale horecasector voor komend jaar weer een klein plusje verwacht (0,5% groei), blijven de vooruitzichten voor de cafébranche uiterst somber. Al jaren staat de vraag onder druk en ook komend jaar gaat de branche verder de min in. Fundamentele veranderingen in het consumentengedrag zijn hier mede debet aan en dwingen de cafébranche om uiterst creatief te worden in het verleiden van haar gasten. Dat schrijft Rabobank in haar nieuwste Branchebarometer Cafés.

Cafés worden al jaren geconfronteerd met een structurele daling van de vraag. Ook voor dit jaar wordt een verdere krimp verwacht van het volume. Ten opzichte van 2013 zal de vraag ruim 3% dalen.

Alleen prijsstijgingen weten omzet nog op peil te houden
Veel ondernemers weten hun omzet hooguit op peil te houden door prijsverhogingen door te voeren. Aangezien ook de kosten structureel stijgen, leiden deze prijsstijgingen niet tot een verbetering van het rendement. Tegelijkertijd bereikt het prijsniveau een kritisch punt waarbij de consument het café definitief de rug toe keert.

Aanbod neemt maar licht af
Ondertussen neemt het aanbod maar mondjes maat af; de branche blijft nieuwe ondernemers trekken die altijd al gedroomd hebben van een eigen horecazaak. Ook de concurrentie vanuit andere, branchevreemde partijen neemt toe. Denk aan de vele nieuw geopende koffiebars of de loungebars in hotels. Voor veel ondernemingen blijft het daarom een kwestie van overleven.

Prognose 2014: negatief
De prognose voor de komende jaren is volgens Rabobank negatief. Aanbod en vraag sluiten niet meer op elkaar aan. Een deel van de ondernemingen verdient structureel te weinig en hen ontbreekt het aan een goed toekomstperspectief. Dit leidt de komende jaren onherroepelijk tot een verdere afname van het aantal cafés.

Trends
Rabobank ziet voor de cafésector vier belangrijke trends:
  • Schaalvergroting; onder meer toenemende verkoopoppervlakte en ketenvorming;
  • Vergaande branchevervaging tussen horeca en retailconcepten;
  • Ontwikkeling van concepten gericht op specifieke bevolkingsgroepen of leeftijdsklassen;
  • Beleving wordt steeds belangrijker; toename van unieke concepten.
Kansen en bedreigingen
Lees hier de complete Branchebarometer Cafés, inclusief de kansen en bedreigingen die voor deze sector gelden.
Link: https://www.rabobank.nl/images/branchebarometer_cafe_29651173.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, cafes, toekomstverkenningen

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...