Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sotsji kan na de Spelen een toeristische trekpleister worden

Sotsji kan na de Spelen een toeristische trekpleister worden

Sotsji wordt, als het aan de investeerders ligt, de nieuwe toeristische trekpleister in zowel de zomer als de winter. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van adviesbureau Horwath HTL.


Groot toeristisch aanbod

Met meer dan 30 nieuwe hotels en ruim 9.000 hotelkamers heeft Sotsji zich de afgelopen twee jaar gestort op het realiseren van een nieuwe toeristische infrastructuur. Na het doven van de Olympische vlam resteert een gloednieuw resort dat zich zal richten op alle segmenten van wintersport tot zonvakanties en van de lokale Russische toerist tot de internationale congresganger. Twee jaar geleden was er nog slechts één internationale hotelketen in Sotsji. De afgelopen 24 maanden, en met name de afgelopen 4 weken, zijn hier 30 hotels bijgekomen met in totaal 9.000 hotelkamers. Ter vergelijking: in 2006 besloot de gemeente Amsterdam eveneens 9.000 nieuwe hotelkamers te realiseren, maar dit doel zal naar verwachting pas eind 2015 worden bereikt.


Sotsji verwacht 1,1 miljoen bezoekers

Sotsji verwacht tijdens de Winterspelen 1,1 miljoen bezoekers aan de sportevenementen, naast 13.000 journalisten, 25.000 vrijwilligers en 6.000 atleten en begeleiders uit 88 landen. Om al deze gasten onder te brengen zijn de afgelopen jaren in recordtempo hotels gerealiseerd.


Veel ketens actief

In het onderzoek van Horwath HTL wordt ingegaan op de indrukwekkende ontwikkeling van de hotelmarkt van Sotsji in de afgelopen vijf jaar, en op de mogelijkheden voor de lange termijn. Het rapport geeft een analyse van de 9.000 nieuw geopende hotelkamers, waarvan de meeste zijn aangesloten bij een internationale hotelketen door middel van huur-, franchise- of managementcontracten. Ketens die hotels hebben geopend in Sotsji zijn onder meer de Russische Azimut Hotels en Heliopark, maar ook Amerikaanse en Europese ketens als Marriott, Hyatt, Swissotel en Accor. Ook de van oorsprong Nederlandse hotelketen Golden Tulip heeft nu 3 hotels in de Russische stad, met in totaal ruim 600 hotelkamers.


De USP’s van Sotsji

Dit aantal nieuwe hotelkamers is enorm, maar er zijn verschillende redenen aan te wijzen waarom dit de basis kan worden voor een sterke toeristische industrie.

  • Sotsji is een unieke bestemming met twee hoogseizoenen: zomer en winter. Veel resorts claimen zowel strand- als skifaciliteiten te bieden, maar in Sotsji liggen de bergen slechts 45 minuten van het stadscentrum, en dankzij de nieuwe treinverbinding is de bereikbaarheid geen probleem meer.
  • Sotsji heeft 280 miljoen potentiële gasten in Rusland en de GOS-landen, waar de inwoners vrijwel alleen Russisch spreken. In het buitenland zorgen taal en culturele verschillen vaak voor problemen, maar in Sotsji speelt dit niet.
  • De capaciteit van het lokale, private vliegveld is nu verdubbeld, waardoor ook toeristen vanuit Europa en de hele wereld sneller en makkelijker naar Sotsji kunnen..

Marius Gomola, directeur van Horwath HTL Rusland, zegt: "Het rapport laat zien dat er geweldige kansen liggen, maar ook risico’s. Sotsji heeft alle ingrediënten voor succes. Dankzij de Olympische Spelen en Formule 1 zal het snel een zeer bekende bestemming en merknaam worden, met twee hoogseizoenen. Wat momenteel nog ontbreekt is echter een omvattende en afgestemde strategie voor het vullen van de hotelkamers na de Spelen. Uiteindelijk is een organisatie voor destinatiemarketing nodig, die Sotsji kan verkopen en promoten bij de reisagenten en touroperators die de gasten kunnen leveren. Als ze dat kunnen realiseren, en de regering zich ook na de Spelen blijft inspannen voor het resort, zal Sotsji zijn plaats kunnen veroveren op de toeristische markt.”


Over het rapport

Het rapport, geschreven door Managing Director Rusland Marius Gomola, heeft de titel "Toerisme in Sotsji de favoriet voor gouden medaille in de Russische Olypmische Spelen van 2014” en maakt deel uit van een serie marktrapporten geschreven door Horwath HTL, ’s werelds grootste adviesbureau in de hotellerie en gastvrijheidsbranche. Het volledige rapport is te downloaden op www.HorwathHTL.nl.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: hotels, toerisme, rusland, sochi

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...