Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Podiumkunsten in de spotlights!

Themanummer Vrijetijdstudies verschenen

Podiumkunsten in de spotlights!
Vandaag is het themanummer podiumkunsten van Vrijetijdstudies verschenen. Afgelopen jaren heeft onze regering harde bezuinigingsmaatregelen moeten nemen. De boodschap lijkt te zijn dat we als burgers minder afhankelijk moeten zijn van een faciliterende overheid, maar zelf initiatieven moeten ontplooien. Ook de culturele sector ontkwam niet aan soms harde bezuinigingen.

Maar al voor de bezuinigingen werden aangekondigd, was er in de sector een discussie gaande over de noodzaak van cultureel ondernemerschap en hoe de podiumkunsten gebruik kunnen maken van nieuwe media om meer publiek te trekken en hen (blijvend) enthousiast te maken over de diverse kunstvormen. Bij Hogeschool Inholland werd twee jaar geleden een breed onderzoek geïnitieerd met gelden van het RAAK subsidie project ‘Podium voor Podiumdirecteuren’. Twee artikelen komen voort uit dit project en beiden betreft onderzoek naar de meerwaarde van sociale media bij het beter betrekken van je publiek bij je podium.

Artikelen
Het artikel van Koos Zwaan en Annelies de Bruine heeft vooral betrekking op festivals en poppodia en is gebaseerd op kwantitatieve onderzoeksgegevens. Het artikel van Joke Hermes en Pauline Borghuis richt zich op de theaters en hun publiek en is gebaseerd op interviews. Beiden laten zien dat podia interactie met hun publiek moeten aangaan om directer op hun wensen en behoeften in te kunnen spelen. Een derde artikel is eveneens gericht op nieuwe manieren om bezoekers te trekken en mensen te enthousiasmeren om vaker een voorstelling te bezoeken. Dit artikel is gebaseerd op onderzoek van Pieter de Rooij (NHTV) en Andries van den Broeke (SCP) in Tilburgse theaters. Hieruit blijkt dat je vijf verschillende groepen kunt onderscheiden als intrinsieke motivatie en interesse je criterium is. En ook dat het vrij lastig is om groepen die weinig interesse hebben, te motiveren toch te komen. Meer effort zou daarom moeten gaan naar mensen die wel geïnteresseerd zijn, maar door omstandigheden of door dat ze onvoldoende geïnformeerd zijn, te weinig komen.

FORUM
Verder is er een boeiende FORUM discussie over hoe podiumdirecteuren dat allemaal teweeg moeten brengen en wat cultureel ondernemerschap nou precies inhoudt. Annette van der Zee (Inholland), auteur van ‘Management voor de culturele sector’, pleit voor meer strategisch (marketing)beleid en ondernemerschap door podiumdirecteuren; Johan Kolsteeg, (Economie en Cultuur HKU) vindt dat de cultureel ondernemer ook echt ondernemer moet zijn, met nieuwe sector overschrijdende product-marketing-combinaties en Cees Langeveld (bijzonder hoogleraar Economie en de kunsten Erasmus, directeur Chassé theater Breda) ziet dat je allereerst onderscheid moet maken tussen het ondernemerschap van podia en dat van de podiumgezelschappen, maar dat je inderdaad als ondernemer ook risico’s moet durven nemen en op je intuïtie vertrouwen.

Het Oog
In Het Oog een interview met Hans Onno van den Berg (voormalig directeur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en voorzitter van de Federatie Cultuur) over de maatschappelijke waarde van de podiumkunsten en de grondslagen voor subsidie.

Over Vrijetijdstudies
Vrijetijdstudies is het enige Nederlandstalige (semi-)wetenschappelijke tijdschrift gericht op de vrijetijdssector, waarin onderzoeksuitkomsten en beleidsvoornemens over verschillende deelvelden van de vrije tijd - sport, recreatie, toerisme, media, cultuur, vrijwilligerswerk, ruimte- en tijdgebruik - met elkaar in verband worden gebracht en in samenhang worden geanalyseerd.

Bestelinformatie
Bestel online uw exemplaar van dit themanummer voor slechts € 35,- excl. btw! Een doorlopend abonnement op Vrijetijdstudies, in combinatie met het Lidmaatschap Kennisplatform, kan via de store op www.nritmedia.nl worden aangegaan.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podiumkunsten

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...