Geplaatst op: 10-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Reizigers raadplegen reviews om teleurstellingen te voorkomen

Reizigers raadplegen reviews om teleurstellingen te voorkomen

Waar reizigers vooral op zoek zijn naar tips en reviews over de bestemming en het verblijf, denken bloggers dat inspiratie en persoonlijke anekdotes de voornaamste en meest gewilde content is voor hun lezers, de reizigers. Dit is een duidelijke afwijking in de berichten die reizigers graag lezen en de informatie waarvan bloggers dénken dat vakantiegangers het lezen en gebruiken.


Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat de Vakantiebeurs in samenwerking met Travelbloggers.nl heeft uitgevoerd onder Nederlandse reizigers. Ook reisbloggers van het Travelbloggers.nl platform zijn ondervraagd. Resultaten uit beide onderzoeken zijn naast elkaar gelegd en bieden interessante inzichten.


Reizigers zoeken zekerheid

Reizigers, die het afgelopen jaar een of meerdere reisblogs hebben gelezen, geven aan dat tips én reviews voor hen het meest nuttig zijn. De Nederlandse reiziger, die gemiddeld drie tot vier weken van huis is, zoekt zekerheid, een fijne vakantie zonder zorgen. Zij kiezen meer voor veiligheid en willen geen teleurstelling tijdens hun reis. Een goede voorbereiding door tips en reviews te lezen, is voor hen van groot belang. Dit verklaart ook de populariteit van Tripadvisor en Booking.com.


Bloglezer is avontuurlijke reiziger

Lezers van blogs geven de voorkeur aan een zelfstandige reis of backpack-vakantie. Ook de schrijvers van blogs zijn voorstanders van een dergelijke vakantie. De blogschrijvers spreken met name de backpackers aan en in mindere mate andere type vakantiegangers. Zo’n 79% van de reisbloggers is vrouw. Vrouwen zijn in die zin de inspirators voor de rondtrekkende reiziger.


Reizigers lezen tijdens reis blogs ter inspiratie

Reizigers plannen hun reizen voornamelijk via ‘traditionele’ informatiebronnen en vertrouwen deze het meest. Beurzen, zoals de Vakantiebeurs, reisboeken, bestemmingsgidsen en vrienden en familie staan in de top 3. Tijdens de reis maken reizigers wél gebruik van blogs voor inspiratie. Bloggers plannen hun reis via blogs van anderen en vertrouwen blogs ook het meeste als reisbron.


Discrepantie tussen zender en ontvanger

Onder diegenen die het afgelopen jaar een blog hebben gelezen, wordt ‘de echte ervaringen van andere reizigers’ als belangrijkste reden genoemd. De meningen (reviews) van anderen over plaatsen die zij boeken is de tweede belangrijkste reden.

Het verschil tussen de inhoud die reizigers willen lezen en bloggers denken dat ze willen wordt ook hier blootgelegd: bloggers denken dat vakantiegangers hun blogs vooral lezen omdat ze op zoek zijn naar nieuwe ideeën voor op reis, inspiratie en tips. Reizigers willen gewoon goed voorbereid op reis en niet voor (vervelende) verrassingen komen te staan. Er is dus werk aan de winkel!


Nieuwsgierig naar meer resultaten?

De presentatie van het onderzoek vindt plaats op woensdag 15 januari van 11.00 tot 12.00 uur in de Fluorzaal/MediaPlaza op de Vakantiebeurs. Ontmoet de reisbloggers op de Vakantiebeurs in de Travelbloggers Lounge (naast de Business lounge) op de eerste verdieping tussen Hal 7 en Hal 8. Meer op www.travelbloggers.nl/events

Trefwoorden: vakanties, social media, blogs, onderzoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

26/04/24
MagSafe accessoires voor Samsung
Er zijn tegenwoordig nog weinig mensen die zonder hun smartphone de deur uitgaan, laat staan dat ze op vakantie gaan zonder smartphone. Waarbij eerder de trend rondom iPhone en MagSafe accessoires zeer groot was, is deze trend nu ook te zien bij Samsung gebruikers.
26/04/24
Beerze Bulten viert 75-jarig bestaan met blik op de toekomst
In 75 jaar Beerze Bulten is er heel veel veranderd, maar het park blijft zich ontwikkelen. Van een huuske en een waterpomp op een kale zandvlakte, naar een 5-sterren Vakantiepark met luxe faciliteiten.
26/04/24
SEA LIFE Scheveningen opent interactieve tentoonstelling ‘Kracht van de Natuur’
SEA LIFE opent een nieuwe interactieve tentoonstelling over het windpark Hollandse Kust Zuid dat voor de kust van het Scheveningse aquarium ligt. Kinderen leren van de karakters Milly en Windston meer over het onderwaterleven in de Noordzee, de bouw van een windpark en over onderzoek om ecologie te versterken.
26/04/24
Nieuwe borden bij UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies
De informatieborden bij de forten en andere water- en verdedigingswerken zijn vernieuwd om de bijzondere status van UNESCO Werelderfgoed Hollandse waterlinies onder de aandacht te brengen.
26/04/24
Nieuwe webapplicatie Explore Gouda feestelijk in gebruik genomen
Vanaf nu kan jong en oud de stad Gouda te voet ontdekken met Explore Gouda, een webapplicatie met gesproken routeaanwijzingen die informatie geeft over interessante punten onderweg.
26/04/24
Kom naar Buuten in mei
Buuten, een nieuw merk voor het oostelijke natuur- en recreatiegebied in Leeuwarden. Het gebied biedt een scala aan buitenbelevenissen voor toeristen, dagjesmensen en inwoners van Leeuwarden en omgeving en is 365 dagen per jaar toegankelijk.
26/04/24
Provincie Groningen investeert in veilig en aantrekkelijk lopen
In de loopagenda 2024-2027 staat hoe de provincie de komende vier jaar met onderzoek, samenwerking en subsidies gaat bijdragen aan een veilige en aantrekkelijke provincie voor de voetganger.
26/04/24
Recreatie Vakbeurs 2024: eerste twee segmenten volgeboekt
De eerste twee segmenten Recreatietechniek en Digitalisering en Marketing in hal 3 en 4 zijn volledig volgeboekt tijden de jaarlijkse recreatie Vakbeurs in Evenementenhal Hardenberg. De belangstelling is groot.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...