Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-12-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ANVR en ACM boos op Telegraaf

ANVR en ACM boos op Telegraaf
De ANVR en Autoriteit Consument & Markt (ACM) reageren zeer verontwaardigd op de tendentieuze berichtgeving van De Telegraaf als het gaat om transparante reisprijzen in de sector. Autoriteit Consument & Markt constateert in haar persbericht juist dat de transparantie van de prijzen in de reisbranche is verbeterd.


Reisbrancheorganisatie ANVR en ACM herkennen zich totaal niet in de berichtgeving die De Telegraaf naar buiten heeft gebracht.
ANVR heeft zich in goed overleg met ACM ingezet om op korte termijn deze transparante reisprijzen te realiseren. Inmiddels hebben bijna alle ANVR-reisbedrijven hun boekingsproces aangepast en zijn nog enkele reisbedrijven bezig de laatste hand te leggen. De ANVR staat juist achter het standpunt dat regels moeten worden nageleefd en het is de reisbrancheorganisatie dan ook een doorn in het oog dat een aantal buitenlandse aanbieders, die zich ook richten op de Nederlandse vakantiemarkt, niet voldoet aan deze regels.


ANVR: Voorstander van transparante prijzen

Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR: "Wij zijn juist een grote voorstander van transparante prijzen. En in goed overleg met de ACM ziet de ANVR juist dat praktisch al onze reisbedrijven klaar zijn met de aanpassingen in het boekingsproces”. De berichtgeving die De Telegraaf hanteert, vinden ANVR en ACM pertinent onjuist.


ACM: Veel bedrijven hebben prijzen en boekingsproces aangepast

Anita Vegter, bestuurslid van ACM: "Veel bedrijven in de reisbranche hebben inmiddels hun prijzen en boekingsproces aangepast en daarmee transparanter gemaakt voor consumenten. Dit is een mooi resultaat. Tegen bedrijven die de regels niet naleven, gaan we handhavend optreden. We beginnen bij de grootste spelers.”


Pas laat in boekingsproces wordt definitieve prijs dudielijk

Niet alle bedrijven in de reisbranche zijn ervan overtuigd dat ze met duidelijke prijzen de consument beter bedienen. ACM ziet nog steeds dat sommige aanbieders pas laat in het boekingsproces kosten toevoegen die onvermijdbaar zijn. Posten als verplichte schoonmaakkosten, lokale heffingen en diverse andere onvermijdbare kosten die voor een fors hogere totaalprijs zorgen, worden pas op een laat moment vermeld. ACM zal hiertegen streng optreden, ook omdat dit de transparantie in de branche en de onderlinge concurrentie verstoort.


Achtergrond actie reisprijzen

Begin dit jaar heeft ACM spelregels geformuleerd om transparante prijzen in de reisbranche af te dwingen. Consumenten zien de prijs immers vaak als een van de belangrijkste kenmerken om hun keuze op te baseren. Deze regels zijn:


- de reis moet geboekt kunnen worden voor de geadverteerde prijs

- keuzeopties mogen niet vooraf aangevinkt staan

- onvermijdbare kosten moeten in de basisprijs zitten

- variabele kosten moeten bij de geadverteerde prijs vermeld worden.


Via ConsuWijzer heeft ACM consumenten via de campagne "Reisprijzen: laat je niet inpakken”geïnformeerd en ruim 200 signalen ontvangen over bedrijven die hun prijzen niet goed vermeldden.De afgelopen maanden heeft ACM bedrijven in de reissector gecontroleerd, zoals aanbieders van accommodaties, pakketreizen en vliegtickets. Vervolgens zijn met individuele aanbieders die de regels niet of onvolledig naleefden afspraken gemaakt om de gewenste aanpassingen door te voeren. Ook brancheorganisaties ANVR en Recron hebben zich ingezet om de actie van ACM te ondersteunen. De Consumentenbond heeft parallel hieraan actie gevoerd voor duidelijke prijzen bij vakantieparken. Dit alles heeft ertoe geleid dat de reissector heeft toegezegd met ingang van 1 oktober jl. geen gebruik meer te zullen maken van vooraf aangevinkte keuze-elementen. Bovendien vermeldt een groot deel van de aanbieders de bijkomende kosten, zoals reserverings- en boekingskosten, nu duidelijker bij het basistarief.




CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...