Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-12-2013
Auteur: Marc Gerlings

Gedeputeerde Bert Pauli: Groeisector vrijetijdseconomie ruimte geven

'Brabant Leading in Leisure' in Bosch Provinciehuis trekt 300 leisure specialisten

Gedeputeerde Bert Pauli: Groeisector vrijetijdseconomie ruimte geven
Bert Pauli (links) ontvangt van organisator Femke Arts (Kamer van Koophandel) het groeiboek de vrijetijdseconomie: 1+ 1 = 3 (Foto Studio Piet Pulles).

Meer dan 300 bezoekers trok het symposium Brabant Leading in Leisure. Onderwijs, ondernemers en overheid pakken gezamenlijk de vrijetijdseconomie aan in Brabant.

Dertig procent van de middenstand gaat de komende jaren verdwijnen. Deels komt daarvoor in de plaats nieuwe activiteit in de vrijetijdseconomie, ofwel maakt retail plaats voor recreatie. Verder loopt het platteland leeg door de trek naar de steden. Versteviging van de vrijetijdseconomie op het platteland kan een dam tegen die leegloop opwerpen. Culturele en creatieve specialisten (lees ook: kunstenaars) worden steeds meer zelfstandig ondernemer. Zij kunnen emplooi vinden in de vrijetijdseconomie. En tenslotte: Brabant is al heel goed in die tak van sport, alle reden om de verdere versterking een economische topprioriteit voor de gehele provincie te maken.


"Internationaal werven"
Aldus gedeputeerde Bert Pauli tijdens het symposium 'Brabant Leading in Leisure' in het provinciehuis Den Bosch op de bijzondere datum 11-12-13 rond de klok van 14:15 uur. 'Deze ontwikkelingen krijgen grote invloed', zegt Pauli. 'Wij moeten potentiële groeisectoren als de vrijetijdseconomie dus alle ruimte geven. De bureaucratie moet eraf, zodat regelgeving ondernemers niet meer weerhoudt. We moeten de krachten bundelen, gezamenlijk en internationaal werven voor nieuwe vrijetijdsconsumenten in Brabant.'


Pareltjes verknopen tot één grote topsector

'Daartoe moeten we onze talloze economische, culturele, creatieve en commerciële pareltjes, groot en klein, verknopen, verbinden tot de topsector vol innovatie die onze vrijetijdseconomie kan zijn. Met volstrekt eigenwijze producten en in volstrekt eigenwijze samenwerkingsprocessen.' Pauli verzekerde zijn gehoor van zo'n 300 ondernemers, onderwijsspecialisten en overheidsdienaren ervan dat deze maatschappelijke vernieuwing via de vrijetijdseconomie onomkeerbaar is.

'U zult de vrijetijdseconomie als diep gewortelde sector met groot groeipotentieel het komende jaar overal in Brabant tegenkomen. Ik zeg u: doe mee, doe mee, en nog een keer: doe mee! Dit is een enorme kans.' Het symposium was georganiseerd door de Provincie Noord-Brabant, de Kamer van Koophandel, de Midpoint Leisure Boulevard, TOP-Brabant, de Leisure Academy Brabant en het Vrijetijdshuis.


Spervuur activiteiten

De bezoekers namen deel aan een spervuur van activiteiten: kennis-discussies onder leiding van prof. Hans Mommaas (Tilburg University) en Simon de Wijs van de Leisure Academy Brabant; een reeks van 14 thematische workshops; een netwerk-bedrijfsmarkt met 37 deelnemers en de uitreiking van de drie 'Van A naar Brabant' awards voor een alternatief vervoerssysteem in Midden-Brabant. De dag zat daarmee tjokvol elementen voor nieuwe formules en verbindingen onder het motto 'Leisure-Laboratorium'.

1+1=3 Vrijetijdseconomie
Tijdens de middagpauze vond de overhandiging plaats aan Pauli van het boekje '1+1=3, samenwerken in de vrijetijdseconomie'.


Visit Brabant start gesprektafels

Bart de Boer, oud-directeur van de Efteling en nu kwartiermaker voor de economische innovatieprogramma's 'Visit Brabant | Connect Brabant' nam de gelegenheid te baat om de aanwezige partijen op te roepen tot deelname aan het permanente overleg dat hij wil opzetten. 'Gesprekstafels in de cultuur, het bestuur, van ondernemers, van creatieven, van VMBO tot en met universitaire opleidingen - we moeten nu alle krachten mobiliseren om te oogsten van wat er in potentie al is: de sterkste vrijetijdsprovincie van het land die nog veel sterker worden kan.' De input wordt gebruikt voor een plan van aanpak voor Visit Brabant | Connect Brabant.
Trefwoorden: Brabant, leading in leisure, Connect Brabant, onderwijs, vrijetijdseconomie

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...