Geplaatst op: 09-12-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Reisbureaus raden vaak te dure verzekering aan

Reisbureaus raden vaak te dure verzekering aan

De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar reis- en annuleringsverzekeringen die via een reisbureau worden afgesloten. Uit dit onderzoek blijkt dat reisbureaus vaak een verzekering aanraden met meer dekking dan in werkelijkheid nodig is. Hierdoor betaalt de klant in veel gevallen meer dan eigenlijk nodig is.


In opdracht van de Consumentenbond ging een aantal mysteryshoppers langs 100 reisbureaus. Daar boekten zij een zevendaagse reis naar Tunesië of een tiendaagse wintersportvakantie naar Oostenrijk. Bij het merendeel van de bezoeken (ongeveer driekwart) raadde de reisbureaus een reis- en annuleringsverzekering aan die relatief duur was.


De mysteryshoppers kregen bij het boeken van de reis naar Oostenrijk in sommige gevallen het advies om een verzekering af te sluiten ter waarde van 165 euro. Een kortlopende reisverzekering bij een alternatieve verzekeringsmaatschappij zou 81 euro hebben gekost. De dekking van deze goedkopere reisverzekering zou ook al voldoende zijn geweest.


In de helft van de gevallen werd bij het boeken van de reis naar Tunesië geadviseerd om een extra module af te sluiten terwijl de standaarddekking van de verzekering voldoende is. In dit geval was dat de module ‘gevaarlijke sporten’ in verband met duikplannen tijdens de reis. De klant zou zich oververzekeren en dus meer betalen dan nodig is.


Het afsluiten van een reisverzekering is mogelijk tot 1 dag voor de reis en hoeft niet via het reisbureau gedaan te worden. Een annuleringsverzekering moet binnen 7 tot 14 dagen na het boeken afgesloten worden. Het uiteindelijke advies van de Consumentenbond is dan ook om verzekeraars met elkaar te vergelijken en hier voldoende tijd voor te nemen.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: Consumentenbond, reisverzekering, annuleringsverzekering, reisbureau, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...