Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Efteling, ANWB en KLM behoren tot de meest onmisbare merken van Nederland

Efteling, ANWB en KLM behoren tot de meest onmisbare merken van Nederland
Efteling, ANWB en KLM behoren tot de meest onmisbare merken van Nederland. Zij staan in de top 100 van EURIB, het European Institute for Brand Management uit Rotterdam. Dit bureau legde aan 1.001 respondenten 1.410 merken voor. Centrale vraag daarbij was of de consumenten het jammer zouden vinden als het merk van de markt zou verdwijnen. Op de eerste drie posities staan HEMA, NOS Journaal en Albert Heijn.

Drie toppers uit de sector winnen terrein
In de top 100 staat Efteling op de 17e positie. De helft van de Nederlandse consumenten zou het jammer vinden als het merk van de markt zou verdwijnen. In 2012 stond de Efteling nog op een 24ste plaats. De ANWB staat precies één plaatsje lager (18e) maar maakte een flinke sprong in het klassement. De ANWB stond vorig jaar nog op plaats 48. De KLM stond in 2012 op positie 47 en steeg dit jaar naar de 46ste plaats. Van alle Nederlanders zou 42% het jammer vinden als het merk verdwijnt.

Rijksmuseum stormt top 100 binnen
De heropening heeft het Rijksmuseum geen windeieren gelegd. Viel het museum vorig jaar nog dik buiten de top 100 (195ste). Dit jaar stormde het Rijksmuseum de top 100 binnen en belande op een 53ste positie. Fastfoodrestaurant McDonalds moest wat posities prijsgeven en kwam dit jaar op plaats 57 terecht (vorig jaar: 40). Toch nog 39% van de Nederlanders zou het jammer vinden als het merk van de markt verdwijnt.

Veel dierenparken in top 100
De eerste dierentuin komen we tegen op plaats 65. Burgers' Zoo stond in 2012 nog op plaats 113 maar kwam overtuigend de top 100 binnen. Maar liefst 38% van de Nederlanders zou het jammer vinden als dit merk van de markt verdwijnt. Het aantal dierenparken in de top 100 is opvallend want op positie 83 treffen we Diergaarde Blijdorp aan, op 88 Dierenpark Emmen, op 94 Artis en op 96 Ouwehand Dierenpark.

Ook VVV in top 100
Ook het Anne Frank Huis stormde de top 100 binnen en belandde op plaats 69 (van 123). De VVV is voor 36% van de Nederlanders een onmisbaar merk. Ze stegen dit jaar van positie 88 naar 76. De VVV is daarmee voor evenveel Nederlanders onmisbaar als het merk Walt Disney die van positie 68 naar 88 daalde.
2013
2012
Merk
Onmisbaarheidsscore
17
24
Efteling
52%
18
48
ANWB
50%
47
46
KLM
42%
53
195
Rijksmuseum
40%
57
40
McDonalds
39%
65
113
Burgers' Zoo
38%
69
123
Anne Frank Huis
38%
76
88
VVV
36%
80
68
Walt Disney
36%
83
129
Diergaarde Blijdorp
35%
88
92
Dierenpark Emmen
34%
94
104
Artis
33%
96
116
Ouwehands Dierenpark
33%

Link: http://www.eurib.org/eurib-top-100-onmisbare-merken-2013.html
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: dierentuinen, attractieparken, musea, horeca

CELTH



||| Nieuws |||

14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername
De overname lijkt op een klassieke bedrijfsovername, maar in werkelijkheid gaat het om de koop van het merk en de formule.
09/05/25
Exclusief voor leden
Horeca laat miljoenen liggen door te weinig alcoholvrije opties
De horeca mist jaarlijks een omzet van maar liefst €437 miljoen door onvoldoende in te spelen op de groeiende vraag naar alcoholvrije dranken. De verkoop van alcoholvrije drankje groeit sterk maar het aanbod in de horeca is zeer gering.
07/05/25
Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels.
07/05/25
Hoe presteerden de horeca en reisbranche in het eerste kwartaal?
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector geeft in de eerste twee maanden van 2025 een wisselend beeld. De horeca zit wat in de min terwijl de reisbranche flink plust.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
18/04/25
Recreatiebranche loopt voorop in uitwerking Stagepact
Overheid, onderwijs en bedrijfsleven hebben op hoofdlijnen afspraken gemaakt over het verbeteren van stages.