Geplaatst op: 23-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Concept ‘slow cruise’ gelanceerd door Costa Cruises

Concept ‘slow cruise’ gelanceerd door Costa Cruises

Onder de naam Costa neoCollection introduceert Costa Cruises een nieuwe manier van cruisen waarbij de nadruk ligt op meer tijd om te ontspannen en ‘off the beaten track’ bestemmingen te ontdekken. Al eerder introduceerde de Italiaanse rederij het ‘fly & cruise’ concept (in de jaren ’50), rond-de-wereldcruises, minicruises en wintercruises in de Middellandse Zee. Aan deze reeks wordt nu de ‘slow cruise’ neoCollection toegevoegd.


Tegemoetkomen aan individuele wensen reizigers
Het nieuwe ‘slow cruise’ concept is een geheel nieuwe cruisebeleving waarbij beter wordt tegemoet gekomen aan de individuele wensen van de reiziger op basis van reisritme en wensen, zowel aan boord als aan land. Dit betekent routes met nieuwe bestemmingen aan boord van kleinere schepen. De vaarschema’s bevatten langere stops in de aanleghavens waardoor de reiziger meer mogelijkheid krijgt om de bestemming grondiger te verkennen. Ook zullen er excursies op maat worden aangeboden die geschikt zijn voor kleinere groepen en wordt aan boord ingespeeld op persoonlijke wensen.


Bijzondere cruises

De twee schepen die hiervoor worden ingezet zijn de Costa neoRomantica en Costa’s laatste aanwinst de Costa neoRiviera. Deze relatief kleine schepen zijn ideaal voor slow cruisen omdat zij gemakkelijker bij de minder bekende bestemmingen kunnen komen. Het project neoCollection gaat op 9 februari 2014 van start met een bijzondere cruise genaamd Grand African Tour. Deze vertrekt vanuit Dubai aan boord van de Costa neoRiviera en duurt 62 dagen. Het combineert de stranden van de Indische Oceaan met een safari in Zuid-Afrika. De Costa neoRiviera zal ook in de lente en de zomer van 2014 een nieuwe dimensie toevoegen aan cruises met 12-daagse reizen in de Middellandse Zee, weg van het massatoerisme, meent het cruisebedrijf.


Nadruk gastronomie op producten en tradities van aanleghaven
Op de cruises van de neoCollection wordt er nog meer gefocust op het gastronomische aspect, zowel aan boord als aan land. De nadruk wordt gelegd op lokale producten en gastronomische tradities in de aanleghavens. Vandaar de regionale gerechten op de menukaart en excursies die in het teken staan van de lokale smaken en geuren. Speciaal hiervoor wordt er samengewerkt met de Universiteit van de Gastronomische Wetenschappen in Pollenzo.

Trefwoorden: cruise, concepten, wensen, behoeftes, slow

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...