Geplaatst op: 03-09-2013
Auteur: Marc Gerlings

Reissector goed in websites

Reissector goed in websites

De beste website volgens de test van bureau WUA! Is Bol.com maar daarna valt de aanwezigheid op van reis- en hotelsites. De toeristische sector is stevig bezig digitaal.

De top 3 bestaat uit:

#1 BOL.COM

Bol.com mag zich met recht Koning Retail noemen. De website bleek in februari met afstand favoriet voor de aanschaf van een laptop. In dezelfde maand verpletterde Bol.com de concurrentie in het onderzoek naar tablets. De website scoorde ook goed bij de online zoektochten naar espressoapparaten en wasmachines. Dat de website nog steeds niet uitgegroeid is, bewees Bol.com door deze maand een vrijetijdswinkel te openen. Respondenten blijven de website ondanks het grote aanbod erg overzichtelijk vinden.

Michel Schaeffer, marketingdirecteur bij bol.com:

"Ik ben blij verrast. Het was leuk om vorig jaar op nummer 1 te komen, maar het is moeilijk om de beste te blijven. Uiteindelijk gaat dit onderzoek over hoe klanten onze website ervaren. Het is super om dan op nummer 1 te staan en daar te blijven, helemaal omdat we afgelopen jaar ongelooflijk veel veranderingen hebben doorgevoerd en er allerlei ontwikkelingen zijn geweest.”


#2BELVILLA.NL

Belvilla.nl eindigt als tweede in de WUA! Top 100 en is de beste website in de travelbranche. In april 2013 bleek Belvilla veruit favoriet voor het boeken van vakantiehuizen in Frankrijk. Maar liefst 28% van de respondenten boekte het vakantiehuis het liefst bij Belvilla. De zoektocht naar vakantiehuizen in Nederland leverde Belvilla de tweede plaats op. De website van Belvilla wordt door respondenten omschreven als ‘zeer duidelijk en overzichtelijk met veel keuze’.


#3KLM.COM

Respondenten die zich online oriënteren op vliegtickets, komen vaak bij KLM terecht. Dat bleek toen KLM als winnaar naar voren kwam in het onderzoek van juli 2013. KLM overtuigde hierin 21% van de respondenten en deed dat met het hoogste conversiepercentage van het veld. In deze bijzonder competitieve markt, waarin ook online agents als Cheaptickets.nl en Vliegtickets.nl hoge ogen gooien, houdt KLM de hoogste score over en stijgt de website van de vijfde naar de derde plaats in de WUA! Top 100 Websites.

In de top-10 staan nog meer hotelsites: plaats 5 is voor HotelSpecials.nl, plaats 8 voor Hotels.nl en plaats 10 voor Booking.com.

Trefwoorden: website, webdesign, e-commerce, reizen

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...