Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-09-2015
Auteur: Hans Dominicus

Zo makkelijk kan het dus…

Zo makkelijk kan het dus…

Ik ben weer eens toerist. En dan verwonder je je erover hoe makkelijk het kan zijn. In vrijwel alle grote steden in Duitsland kun je met een dagkaart het lokale openbaar vervoer benutten, ongeacht welke maatschappij. Ik ken dat ook van Londen, waar alles op je Oyster Card geladen kan worden. Die kaart heb ik al vanaf het begin en het plastic gaat niet stuk en blijft werken, heel anders dan in Nederland. Gelukkig is men in het kader van een EU samenwerking al heel ver met het regelen van één kaart die technisch alle producten kan laden en afgeven, ongeacht of dat in Londen of Parijs is. Zo makkelijk kan het dus…


In het viersterren stadshotel waar ik een paar dagen logeer verplaatsen ze zich steeds in de andere partij. OV kaartjes zoals enkeltjes, meerrittenkaarten en verschillende dagkaarten zijn te koop bij de receptie. Hoef je niet eerst naar een verkooppunt of automaat. Voor de hond een waterbakje in de hal. Voor de taxichauffeur koffie of thee, om het wachten op gasten te bekorten en voor de haastige reiziger staat er een thermosbeker met koffie voor nog geen 5 euro. Heb ik bij de Kiosk op de stations als ik naar mijn werk ga nog nooit gezien! Zo gemakkelijk kan het dus.....


Ik ben in een muziekstad, zo blijkt. Had ik er nooit mee geassocieerd. Er woonden en werkten grote componisten. Geboortehuizen, muziekacademies en concertzalen maken dat tastbaar voor wie dat wil. Duidelijk genummerde en herkenbare bordjes voor de panden, verwijzing naar het volgende en vorige punt (je hebt mensen zoals ik die een route persé tegen de richting in willen lopen). En verschillende telefoonnummers die je kunt bellen om je in je eigen taal het verhaal te horen dat erbij hoort. En in het wegdek stilistisch fraai vormgegeven RVS aanduidingen die de looproute duiden. Zo gaat een stad snel voor je leven. Zo simpel en doeltreffend kan het dus…


In Shanghai, waar ik vorig jaar was, hebben ze een telefoonnummer voor buitenlandse toeristen. Dat nummer kun je bellen als je er niet uitkomt met de taal, of op een andere manier hulp nodig hebt. Een soort wegenwacht voor toeristen. Er wordt verstaanbaar Engels gesproken en het maakt dat je toch relaxter op pad gaat in een stad waar je de taal niet verstaat, maar ook niet kunt lezen. Zo gemakkelijk kan het dus…


Gastvrijheid is niet moeilijk. Je moet logisch nadenken en in de huid van je gast, de bezoeker kruipen. Je komt dan tot andere oplossingen dan je misschien gewend bent. Succesvol ondernemen is niet te leren in de schoolbanken. De eigen insteek van de ondernemer, zijn of haar wil om echt vanuit de gast te denken, kan het onderscheid maken. Het maakt niet uit of het een hotel of een hele bestemming is. Zo gemakkelijk is het dus…

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, gastvrijheid

||| Nieuws |||

18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
26/05/25
24-uurs achtbaanmarathon brengt € 71.896 op voor goede doel
Op zaterdag 24 mei en zondag 25 mei vond in Attractiepark Toverland de Troy Coaster Challenge plaats. Tijdens deze challenge stapten 24 strijders in de houten achtbaan Troy om 24 uur lang ritjes te maken voor het goede doel: Stichting Jade.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.