Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-06-2015
Auteur: Marc Gerlings

Recreatie & Toerisme juni 2015: Grootse accommodaties

Recreatie & Toerisme juni 2015: Grootse accommodaties

Op donderdag 25 juni kwam vakblad Recreatie & Toerisme juni 2015 uit. Hieronder de editorial van dat nummer dat de samenhang aan artikelen en vakinformatie weergeeft. In de komende twee weken worden alle artikelen online geplaatst.


Waait door Nederland een wilde design storm? Je denkt van wel als je de stroom aan ideeën ziet voor verblijfsaccommodaties. Het zijn soms kleine plannen die je inspiratie tot grote hoogte aanwakkeren. Dan opeens gaat het om een miljoenen project, bij de Grevelingen. Daarin zie je de kracht van een grootse sector. Van klein tot groot, het is doordacht en vervuld van de intentie om beter te worden. Dat weerspiegelt zich in het tweeluik, ‘Voorbij de bungalow en de uitvouwbare tent’ en ‘Hoe word je de beste accommodatie van Nederland?’ (pagina 60 tot en met 63 en pagina 42 tot en met 44). Misschien vind je de accommodaties van UrbanCampsite te klein en te onbeduidend in economische omvang. Het zijn wel de parels in vormgeving en denkproces over hoe mensen willen overnachten. Ook grote ontwikkelaars en bekende architecten houden deze vernieuwingen in de gaten. Het adagium is dat de bezoeker komt voor een goed bed maar de locatie en het verhaal rond de manier van overnachten winnen aan terrein. Daar tegenover staat een groots project voor long stay in Amsterdam van Nederlandse ontwikkelaars. Als dit Zoku aanslaat kan het in andere landen ook een marktveranderaar zijn. Net die personen die een markt weten open te breken presenteren we graag in dit blad.


In toerisme zien we altijd eigenzinnige figuren. Zij durven op te staan en van iets zachts zoals reizen en recreatie een doordacht business model te maken. Dat zachte kun je omzetten tot euro’s die rinkelen in de kassa, of liever knisperen. Wouter de Waal van Texel is er zo een (pagina 22). Met het eigenzinnige dat in het karakter van de Texelaars zit weet hij een bloeiende industrie op te bouwen. Aan de andere kant van het land werkt Manuel Hezeman (pagina 64). Knap als je van een afgeschreven toeristisch bureau weer een stevige stichting weet te maken.


Dat klinkt allemaal mooi en fladderend. Toerisme is ook groot door zijn rauwe randjes. Omdat toeristen het Anne Frank Huis willen bezoeken of Cimetière du Père-Lachaise. Plekken waar geschiedenis, drama en dood je omarmen. Karel Werdler schreef er een boek over dat sinds mei te koop is: Dark Tourism, De dood achterna. Veel vaklezers kennen zijn werk al maar wat drijft hem om dit uit te zoeken (pagina 34). Om te speuren waarom mensen naar deze donkere destinatie op reis gaan? Een goed gesprek met de mens achter de onderzoeker.

Veel leesplezier!

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme

Trefwoorden: Recreatie Toerisme, accommodaties, management, marketing, beheer, exploitatie

||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?