Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-08-2014
Auteur: Ton Vermeulen

Integrale travelplanner

Integrale travelplanner
Natuurlijk kennen we allemaal de ticketsites van bijvoorbeeld Cheaptickets, Vliegwinkel of Skyscanner. Daar worden vliegtickets van alle luchtvaartmaatschappijen vergeleken. Een handige tool als je op zoek bent naar het goedkoopste ticket naar een bepaalde bestemming. Maar natuurlijk zijn we niet specifiek op zoek naar een vlucht. We willen gewoon de plaats van bestemming bereiken. Soms zo snel mogelijk, soms voor de laagste prijs. Vaak maakt het vervoermiddel ons niet uit.

Dat hebben ze bij het Berlijnse bedrijf GoEuro goed begrepen. Daar vergelijken ze niet alleen de prijzen van vliegtickets maar brengen de hele vervoerketen in beeld. Compleet met prijzen en reistijden. GoEuro is een reiszoekmachine die het mogelijk maakt om lucht-, spoor- en busvervoer in heel Europa te vergelijken. 

Ik nam de proef op de som en plande een reisje van Rotterdam naar Berlijn. Het goedkoopst is de trein met € 78,57. Dan sta je in 6u48 hartje Berlijn. Wil je 43 minuten eerder arriveren dan geef je € 145,85 uit en neem je het vliegtuig. Zowel met de trein als het vliegtuig moet je overstappen. Heb je daar geen zin in dan neem je de nachtbus. Na een reis van 11u45 en de overhandiging van € 86,56 sta je ook in Berlijn. Vast compleet verrot want dik elf uur in een bus..... je moet er maar zin in hebben.

Jammer dat de site nog niet perfect werkt. Van Breda naar Parijs is volgens GoEuro op de door mij gewenste reisdag niet mogelijk met de bus maar bij Eurolines kon ik gewoon boeken. En Madrid is volgens de makers vanuit Nederland onbereikbaar per trein. Maar een kaartje Rotterdam-Madrid was bij de treinreiswinkel zo geboekt.

Toch verdienen de makers een pluim. Ze hebben perfect begrepen dat het mensen niet gaat om met een specifiek vervoermiddel te reizen maar het bereiken van de bestemming het uiteindelijke doel is. De belangrijkste variabelen zijn daarbij prijs en reistijd. Die worden in één oogopslag inzichtelijk gemaakt. Op het tweede scherm zie je de derde belangrijke variabele en dat is gemak. Daar zie je het aantal overstappen. Dat ook reizen met de eigen auto wordt meegenomen in de vergelijking is grappig maar minder functioneel omdat de tol niet wordt meegenomen. 
Trefwoorden: boekingssites, vliegtuig, bus, trein

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.