Geplaatst op: 12-09-2013

Ooh Ooh Cherso voorbij

Ooh Ooh Cherso voorbij

De bestemming Chersonissos op het eiland Kreta kan zich al lange tijd verheugen in grote belangstelling van vooral jeugdige Nederlandse vakantievierders. Het TV-programma OhOh Cherso bevestigde het beeld dat de bestemming vooral geliefd is als het gaat om ‘feesten en beesten’. In opdracht van de gemeenteraad van Chersonissos en het Verkeersbureau van Kreta deden drie groepen studenten van de minor Destination Management van Inholland Diemen onderzoek ter plaatse naar de mogelijkheden om de beeldvorming bij te stellen en Kreta en Chersonissos als duurzame bestemming te promoten.


Tijdens hun desk- en fieldresearch bleek al gauw dat de meeste touroperators de nadruk leggen op strand en uitgaan en weinig of niet refereren aan de natuurlijke en culturele bezienswaardigheden die het eiland te bieden heeft. Ook stelden zij vast dat Kreta zelf nog wel het een en ander kan ondernemen om de andere kanten van het eiland onder de aandacht van bezoekers te brengen en dat daarbij de inzet van een actuele website een belangrijke bijdrage kan leveren. Gesprekken ter plaatse met toeristische ondernemers toonden aan dat men op Kreta ook belangstelling heeft voor andere doelgroepen, zoals gezinnen met kinderen en meer cultureel ingestelde toeristen en dat alle betrokkenen een verlenging van het seizoen zouden toejuichen.


Voor wat betreft de duurzaamheid gaven vertegenwoordigers van de grotere hotels en touroperators aan dat zij daaraan reeds aandacht besteden in hun bedrijfsvoering, maar de kleinere hotels en reisorganisaties bleken hieraan nog niet veel aandacht te besteden. Deze ondernemers toonden echter wel belangstelling en gaven aan dat zij behoefte hebben aan training en informatie over dit onderwerp en deden revens een beroep op de lokale overheden om dit te faciliteren.


Nadat de drie rapporten besproken zijn door overheid en ondernemers zullen vertegenwoordigers van Inholland Diemen na het hoogseizoen afreizen naar Kreta om een aantal trainingen te verzorgen en een verdere bijdrage leveren aan het verduurzamen van de bestemming.
Trefwoorden: Inholland, onderzoek, cherso, destination management

||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.