Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-09-2013

De recreatiewinst van zand

De recreatiewinst van zand

Bij zand- en grindwinning denk je aan grote grijpers en enorme bergen materiaal, maar niet zo snel aan ruimte voor recreatie en nieuwe natuur. Toch bieden de zand- en grindwinlocaties steeds vaker mogelijkheden voor natuur en recreatie. Zelfs als de graafwerkzaamheden nog volop bezig zijn.


Bij een aantal zand- en grindwinbedrijven wordt ontwikkeling van natuur en landschap van meet af aan in de plannen meegenomen. Nationaal Groenfonds, financier van natuur en landschap, is dan ook op een aantal plaatsen als financier betrokken bij zand- en grindwinprojecten. Twee voorbeelden daarvan zijn de Kraaijenbergse Plassen en de polder Mastenbroek bij Zwolle.


Kraaijenbergse Plassen

Vanaf 1971 is Smals Bouwgrondstoffen al bezig met zand- en grindwinning aan de Kraaijenbergse Plassen. De Kraaijenbergse Plassen liggen in de gemeente Cuijk en staan in directe verbinding met de Maas. De gegraven plassen hebben het kerkdorp Linden tot een schiereiland gemaakt. Van agrarische gemeenschap werd het een paradijs voor watersportliefhebbers. De in de jaren 2000 – 2012 gerealiseerde woonwijk Heeswijkse Kampen ligt door de ontzanding direct aan het water. Zo ontstond gedurende meer dan 40 jaar een uniek recreatie- en natuurgebied, waar zelfs dassen voorkomen. Eind dit jaar zijn de werkzaamheden afgerond en blijft na vertrek van de machines een prachtig gebied achter.


Mastenbroek

Polder Mastenbroek is een uitgestrekte, lege polder ten noorden van Zwolle. De polder maakt deel uit van het Nationaal Landschap IJsseldelta. Zandwinningsbedrijf Zeldenrust kreeg vergunning voor een multifunctionele ontgrondingslocatie. Het zandwinningsgebied bestaat uit een diepe plas van 66 hectare. De randen van totaal 25 hectare worden door Zeldenrust tot natuur- en recreatiegebied ontwikkeld. Ook hier ontstaat al tijdens de werkzaamheden, die minimaal twintig jaar gaan duren, ruimte voor natuur en recreatie.


Winst voor iedereen

De zand- en grindwinbedrijven laten zien dat economische activiteiten prima samen kunnen gaan met zorg voor de omgeving en meer ruimte voor natuur en recreatie. Deze commerciële bedrijven zijn jarenlang op een locatie bezig. Dat betekent goed luisteren naar wat bestuur, politiek én burgers willen. Deze bedrijven zorgen op die manier voor mooie maatschappelijke projecten en veel – ongesubsidieerde - natuur.
Trefwoorden: Recreatie, zand, grind, natuur, winst, Nationaal Groenfonds

||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.