Geplaatst op: 25-11-2024
Auteur: Evelyn Borgsteijn

Vakantieparken als Mini-Dorpjes: een vloek of een zegen?

Vakantieparken als Mini-Dorpjes: een vloek of een zegen?

Op een zwoele zomerdag stroomden gezinnen toe naar Wortelpop bij Camping & Vakantiepark Beerze Bulten in de gemeente Ommen. Terwijl de kinderen genoten van optredens van hun favoriete artiesten, hielden de ouders een praatje met lokale bewoners die ambachtelijke producten aanboden. Dit festival is een perfect voorbeeld van hoe de waarde van een camping niet ligt in zijn isolatie, maar in zijn verbondenheid met de omgeving.

We spreken vaak over de noodzaak van balans, vooral in het kader van overtoerisme. We benadrukken het belang van duurzame groei, het behoud van natuurlijke en culturele hulpbronnen en het waarborgen van een positieve ervaring voor zowel toeristen als lokale bewoners. Maar er is ook aandacht nodig voor de balans tussen de voorzieningen op campings en die in de omliggende regio’s.

Steeds vaker zien we campings die zichzelf omvormen tot afgesloten, zelfvoorzienende gemeenschappen, waar gasten alles binnen handbereik hebben. Maar dit gemak komt met een prijs. Zonder de authenticiteit en de unieke kenmerken van de omgeving verliezen campings hun onderscheidende kracht. Zelfs de grootste ketens kunnen niet ontsnappen aan deze waarheid: de ligging en de band met de lokale omgeving bepalen in grote mate de aantrekkingskracht op toeristen. Een camping die zich afschermt van zijn omgeving, ondermijnt niet alleen de lokale economie, maar ook zijn eigen bestaansrecht.

Toeristen zijn geen passieve gebruikers van een regio; ze zijn gasten. Hun interactie met de lokale bewoners is geen bijzaak, maar de kern van een waardevolle vakantie-ervaring. Wanneer toeristen bijdragen aan de lokale economie—of het nu gaat om een bezoek aan de dorpsbakker, het meedoen aan een lokaal festival, of een diner in een regionaal restaurant—worden ze onderdeel van de ‘community’. Dit zorgt voor wederzijds begrip en waardering. Zonder deze interactie blijft er van de vakantiebeleving weinig over, en groeit de afstand tussen toeristen en de bewoners.

Gelukkig zijn er uitzonderingen die laten zien hoe het wél moet. Wortelpop, dat niet alleen campinggasten maar ook lokale bewoners samenbrengt, bewijst dat campings en bewoners elkaar kunnen versterken. Het aanbieden van lokale producten in campingwinkels, zoals bij Vakantiepark Mölke in Zuna (Twente), doet meer dan alleen inkomsten genereren; het verbindt toeristen met de regio en versterkt de lokale economie. Tegelijkertijd wordt daarmee ook de verbinding met het platteland gelegd, het geeft een gezicht aan agrarische ondernemers, en draagt bij aan een gezonde en leefbare regio, waar toeristen ook hun steentje aan bijdragen.

Het werkt dus ook andersom: voor bewoners in kernen waar steeds meer faciliteiten verdwijnen kunnen deze campings er dan zelfs misschien wel voor zorgen dat de leefbaarheid bewaard blijft: is de dorpssupermarkt verdwenen? Dan gaan we naar de campingmarkt. Maken we gebruik van de campingspa, het zwembad, etc. En ook daar zijn voorbeelden van te vinden. Of kunnen de parken juist zorgen voor een aanvullend aanbod dat in het dorp zelf niet te vinden is.

Campings of vakantieparken spelen dus een steeds grotere rol in de regio. Hun waarde ligt niet in isolatie, maar in de verbondenheid met hun omgeving. De toekomst van succesvol toerisme ligt in de samenwerking tussen campings en lokale bewoners, waarvan beiden profiteren en toeristen meer krijgen dan alleen een verblijf; ze krijgen een ervaring die geworteld is in de authenticiteit van de regio en waarbij bewoners gebruik kunnen maken van de faciliteiten van de camping en toeristen van de faciliteiten van het dorp of de stad. Alleen dan kunnen we spreken van een duurzaam toeristisch model dat iedereen ten goede komt.

Trefwoorden: beleid, bewoners, toerisme, recreatie, verblijfsrecreatie, balans, overtoerisme, gemeenschappen, verbinding, platteland, evenementen

||| Nieuws |||

07/11/25
21 luchtvaartmaatschappijen moeten misleidende claims over duurzaamheid bijstellen
21 Europese luchtvaartmaatschappijen passen hun misleidende duurzaamheidsclaims aan. Dat gebeurt na een gezamenlijke actie geleid door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met andere Europese consumententoezichthouders (België, Noorwegen en Spanje).
07/11/25
Exclusief voor leden
Winterprogrammering Slagharen met circusbeleving
Het hoogtepunt van de winterprogrammering in Slagharen wordt het Magical Winter Circus. Het circus gaat twee keer per dag open voor het publiek.
07/11/25
Exclusief voor leden
Laatste open dagen Beach Resort Soal
MarinaParken meldt dat fase 2 Beach Resort Soal met de verkoop van accommodaties goed verloopt. De komende Open Dagen op zaterdag 15 en zondag 16 november zijn voorlopig de laatste.
07/11/25
Exclusief voor leden
Opbouw editie 14 Amsterdam Light Festival
De opbouw van editie 14 Amsterdam Light Festival is officieel van start gegaan. Vanaf deze week wordt er op en rond het water hard gewerkt aan de installatie van alle lichtkunstwerken.
06/11/25
Longlist Hicle's Wandelroute van het Jaar 2026
Op 28 februari 2026 wordt de 'beste wandelroute' gekozen uit elf routes in Nederland en België.
06/11/25
3% stijging luchtvaartpassagiers
In het derde kwartaal van 2025 reisden 22,2 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar een van de vijf Nederlandse nationale luchthavens. Dat is bijna 3 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2024.
06/11/25
Saxion start studieroute Wellness management
Vanaf het studiejaar 2026-2027 biedt hogeschool Saxion een nieuwe studieroute aan binnen de bachelor Hotel Management: Wellness Management.
06/11/25
Exclusief voor leden
Voigt Travel ziet kansen voor winterperiode op IJsland
Touroperator Voigt Travel ziet kansen in de reismarkt voor de winterperiode op IJsland. Veel toeristen kiezen vaak ervoor om in de zomer naar dit eiland te reizen.