Geplaatst op: 04-07-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte

Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Foto: Visit Zuid-Limburg - Eleven Media

Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio – een stijging van 17% ten opzichte van 2018. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.

Verblijfstoerisme groeit met 32%

De grootste stijging werd gemeten in het verblijfstoerisme, waar de bestedingen met 32% toenamen tot een totaal van €737 miljoen. Hoewel dagrecreatie met €854 miljoen nog steeds het grootste aandeel heeft (54% van de totale bestedingen), bleef de groei daar beperkt tot 6%. De cijfers tonen aan dat steeds meer bezoekers kiezen voor een langer verblijf in Zuid-Limburg, wat een positief effect heeft op de lokale economie.

Maastricht koploper in toeristische uitgaven

Op regionaal niveau nam Maastricht de koppositie over van Parkstad Limburg, met een aandeel van 27% in de totale toeristische bestedingen – goed voor ruim €426 miljoen. Parkstad volgt met 25%. Ook de regio’s Heuvelland en Valkenburg aan de Geul blijven belangrijke trekpleisters, vooral voor verblijfstoerisme. Opvallend is de sterke groei in de Grensmaasvallei, met name in de gemeente Beek, waar de bestedingen sinds 2018 met maar liefst 79% zijn gestegen.

Nieuwe onderzoeksmethodiek voor beter inzicht

Het onderzoek werd uitgevoerd door adviesbureau Ginder en maakt gebruik van het Ginder Impactmodel. Hierbij zijn onder andere toeristenbelastinggegevens, nieuwe rekenmodellen voor wandelen en fietsen, en bezoekersenquêtes meegenomen. De resultaten zijn uitgesplitst per gemeente en regio, wat waardevolle inzichten biedt voor beleidsmakers en ondernemers.

Belangrijke impuls voor beleid en samenwerking

Toerisme levert een brede bijdrage aan de Zuid-Limburgse economie. Het zorgt voor werkgelegenheid, ondersteunt lokale voorzieningen en stimuleert bestedingen bij uiteenlopende ondernemers – van hotels en horeca tot winkels en fietsverhuurders. Volgens Manon Luijten van Visit Zuid-Limburg vormen de uitkomsten van het onderzoek een stevige basis voor toekomstig beleid: "Deze cijfers tonen niet alleen het grote economische belang van toerisme aan, maar bieden ons ook een stevige basis om doelgericht samen te werken met gemeenten en ondernemers aan de verdere ontwikkeling van onze regio.”

Link: https://partners.visitzuidlimburg.nl/marketing/kennis-en-cijfers/
Trefwoorden: toerisme, economische betekenis, bestedingen, onderzoek, Limburg, Zuid-Limburg,

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.