Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-10-2023
Auteur: ex-cryonaut

Geen vakantie meer

Geen vakantie meer

Vakantie kan niet meer, ‘k zou niet weten hoe Vakantie kan niet meer, ‘k zou niet weten waar naar toe Hoe ver moet ik gaan De leukste landen zijn oorlogslanden Klimaatgevoelige demonstratielanden, rampenlanden Hoe ver moet ik gaan Met de E-fiets of eerst meer geld verdienen Nee, vakantie kan niet meer. (vrij naar: Vluchten kan niet meer. Frans Halsema en Jenny Arean, 1972; tekst Annie M.G. Schmidt)

Met alle ellende van tegenwoordig, ben je eigenlijk elke maand hard aan vakantie toe. Hogere prijzen voor de dagelijkse boodschappen, je geld wordt minder waard, de winter in de kou gezeten omdat de thermostaat lager moest, een visieloos kabinet dat zich van de ene mislukking naar de andere sleept, gewelddadige demonstraties in Frankrijk, verdronken bootvluchtelingen in Griekenland en de Canarische Eilanden, gezichtsherkenning, camera’s overal voor ‘onze veiligheid’, een bokswedstrijd in de arena van Rome tussen Musk and Zuckerberg, ..…….het moet toch niet gekker worden.

In de ‘good old days’ (betalen met de Nederlandse Gulden, douane-controles aan de Nederlandse grens, stempel in je paspoort, geld wisselen aan de grens, contant afrekenen, traveler cheques voor verre bestemmingen, invasies van vakantievierende Duitsers, uittocht van Nederlanders naar Frankrijk, Spanje en Italie) kon je gewoon overal zonder problemen naar toe. Soms verlang ik terug naar die tijd. Wilders ook. Geen Facebook, geen TikTok, geen Instagram, geen Bloggers en Vloggers. (luister maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=-qwBS4KnY0E)

De Nederlander van vandaag heeft het maar moeilijk om een betaalbare vakantie in het buitenland te regelen. Ik noemde de problemen al van het eigen besteedbaar inkomen en ook de problemen in favoriete bestemmingslanden. En het wordt niet eenvoudiger. De duurzaam toerisme expert Maaike Bergsma wees er onlangs op dat toerisme eigenlijk een voortzetting is van kolonialisme in resort vorm. (https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nieuwsweekend/35dfd8ba-9f14-42e4-8e2e-d7f6d6f961a0/2023-06-24-toerisme-is-nog-te-vaak-kolonialisme-in-resort-vorm).

Haar argumenten dateren uit de jaren 70. Wie kent nog het rapport van de Club van Rome? Wie herinnert zich niet de discussie over het sextoerisme naar Thailand en naar Gambia? Dat het eigen plezier vooropstaat in de vakantie is nogal wiedes. Vakantie is niet bedoeld voor charity. Voor de rest is het verhaal van Maaike oude koek. Op het internet is eigenijk voor elk vakantieland ter wereld wel een lijstje te vinden met to-do en not-to-do zaken. Nog steeds zijn de toeristenstromen tussen welvarende, Westerse landen vele malen groter dan tussen een rijk en een zich ontwikkelend land. Nederlanders gaan, nog steeds, vooral op vakantie naar andere Europese landen, en naar de USA en niet naar Vietnam, Honduras of Zanzibar. Vervolgens ziet Maaike over het hoofd dat de doorwerking van het functioneren van multinationale hotelketens op de lokale economie aanzienlijk is: geldstromen via lokale banken, aankoop van goederen en diensten (van eten en drinken tot WC-papier, en onderhoud van gebouwen), en werkgelegenheid. En ze vergeet gemakshalve dat er een groeiend aantal niet-Westerse hotelketens zijn (zie: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_chained-brand_hotels). Natuurlijk kun je een boom opzetten over de hoogte van de salarissen en het aantal werkuren maar wat wil je nu: werken met een (in onze ogen, al dan niet klein) salaris of geen geld? Moeten we dan maar niet op vakantie gaan naar landen waar men het niet zo goed heeft? Dat heet geen kolonialisme maar mensen in de steek laten.

Ik stel voor dat de demissionaire regering Duitsland onmiddellijk om excuses vraagt voor het toeristisch kolonialisme tijdens de 60-er en 70-er jaren. Als die excuses er niet op korte termijn komen, overweegt Nederland uit de EU te stappen en herstelbetalingen. Wilders is voor. Rutte kan zich die tijd niet actief herinneren. Daar ben ik zeker van.

Ex-cryonaut

Trefwoorden: vakanties, toerisme

||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.