Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-07-2021
Auteur: Marcel Baltus

Dromomania

Dromomania
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenlijk tiental). Want het betekende een subiet einde aan die verbijsterend infantiele en simplistische Oranje commercials op tv – met name die van onze grootgrutters. Terwijl heel Nederland het elftal en Frank de Boer fileerden, was ik met stomheid geslagen dat niemand zich scheen te irriteren aan die stupide tv-commercials – zo breinloos, onnozel en onzinnig dat ik mij serieus begon af te vragen of ik voortaan maar al mijn boodschappen bij Ekoplaza moest gaan doen. Reclame? Mijn kijkgeld reclameren kwam eerder in me op.


Ook de reisindustrie zal wel een kreet van verlichting geslaakt hebben want veel consumenten schakelden van hun voetbalverslaving direct over naar de vakantiemodus. Voetbalverslaving? Zeker. Prachtig om op radio te horen dat half Engeland vrijdag 29 juni een vrije middag nam omdat de wedstrijd tegen Duitsland in Londen daar om 17.00 uur begon – ipv van 18.00 uur bij ons.


Verslaving intrigeert mij. Omdat de halve wereld verslaafd is aan suiker een tijdje geleden meegedaan aan de Suikervrije Challenge van het Diabetesfonds. Omdat voeding mijn bovenmatige belangstelling heeft, wist ik het al lang maar desondanks toch nog ontluisterend om weer te moeten constateren dat het werkelijk overal in zit, of in verwerkt wordt. Het is een verduveld goedje want eenmaal in je lijf gaat je hersenpan een stofje aanmaken dat dopamine heet. Voelt fijn en daarna schreeuwt je lijf om meer. Méééér graag.


Kun je verslaafd zijn aan vakanties vroeg ik mij af tijdens de Challenge want nooit stoppen met vragen stellen is in zekere zin ook een verslaving van mij. In tegenstelling tot bijvoorbeeld suiker, alcohol en drugs die je letterlijk in je lijf stopt kun je vakantie niet letterlijk drinken, eten of inspuiten. Je ondergaat en absorbeert het primair aan de buitenzijde, de lokale keuken en cocktail uitgezonderd. Stoppen we met eten en drinken dan heeft dat funeste gevolgen, niet op vakantie kunnen zoals de afgelopen 15 maanden het geval was, is uitermate frustrerend, balen en een domper maar we overleven het wel.

Het schijnt te bestaan. Je begint te kwijlen bij het zien van een wereldkaart en de kerosinedampen bij Schiphol doen je reisdranghormonen omhoog schieten – grote kans dat je ‘dromomania’ hebt: een reisvirus, wat de Britten ‘travel bug’ of ‘travel addict’ noemen.


Of de beleving van een heerlijk weekje strandvakantie aan de Spaanse kust de euforie evenaart die Columbus ervoer toen hij Amerika ontdekte weet ik niet, maar natuurlijk geeft reizen een goed gevoel. Hunkering, addictie, drang, onbedwingbare behoefte, onontbeerlijk… ach, ‘vakantie is gewoon een schoonmaakhulp voor het hoofd’, aldus oer reiziger en hoogleraar sociale psychologie Ap Dijksterhuis. Ik vind hem mooi.


En voor iedereen die zich laaft aan pre-travel en post-travel-blues,  5 juni startte weer een nieuwe serie Max vakantieman op NPO1.


Fijne zomervakantie!


Marcel Baltus

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.