Geplaatst op: 30-10-2020
Auteur: Marcel Baltus

Open brandbrief

Open brandbrief
Kim Hansen (Wikimedia Commons)
Beste reisindustrie collega,

Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achtergevel van het Koninklijk Paleis in Amsterdam – die met voorovergebogen hoofd een ronde wereldbol op zijn schouders torst. 

Ik zie dat beeld voortdurend voor me als metafoor voor hoe onze reissector momenteel kreunt, zucht, peigert en gebukt gaat onder zoveel geselingen, onrecht en lasten. Net zoals de draagkracht van Atlas scheurtjes begint te vertonen, zo brokkelt door Covid-19 langzaam maar zeker het economisch fundament onder de mondiale toeristensector af.

Atlas moet om de zoveel jaren gerestaureerd worden, anders takelt hij af. Wordt onze sector ook niet snel ondersteund met een serieuze financiële injectie, dan gaan honderden reisbedrijven omvallen en mogen straks duizenden branchegenoten zich omscholen of hun handje ophouden.

Mocht het kabinet zo dadelijk besluiten tot een negatief reisadvies voor de komende winter, is dat de nekslag voor het toeristisch bedrijfsleven hier. De reisindustrie staat bekend om haar vechtlust. We gaan concurrentie niet uit de weg, innoveren ons een slag in de rondte, proberen rond te komen met flinterdunne winstmarges, staan met beide benen op de grond en leveren een prachtdienst en product waar het overgrote deel van de wereldbevolking naar smacht: vakantie. In weerwil van ons enorme incasseringsvermogen, het houdt gewoon een keer op. Dat moment nadert. Het uur U komt nu in zicht. Het water staat ons toch bijna aan de lippen… in gewone moerstaal, laat ons niet verzuipen!

De tijd van pissige tweetjes en lamenteren in nieuwsuitzendingen is voorbij. Reisbroeders aller Nederlanden, verenigt u! Er rest ons nog een laatste strohalm. En masse naar het Malieveld waar we met zijn tienduizenden zo’n luide noodkreet slaken dat die zelfs door de geluidsisolerende ramen van het Torentje doordringt.

Zo gaat het niet langer kabinet. Help ons voordat onze bedrijfstak ten ondergaat. Gaven de vakbladen Travmagazine en TravelPro afgelopen maand een aanzetje tot voorbeeldige opstandigheid in het centrum van Den Haag, nu dient ieder grassprietje op het Malieveld platgelopen te worden door de voltallige Nederlandse reissector.

ANVR, ANWB, NBTC, Schiphol en overige toeristische en recreatiekoepel- organisaties, als er ooit een tijd was voor lotsverbondenheid dan is het wel nu. Neem het voortouw en roep uw achterban op! Het is bijna vijf voor twaalf, maar wij maken voor een massale schreeuw om hulp graag tijd vrij om een #savetourism spandoek te schilderen en dat pontificaal op het Malieveld te plaatsen.Marcel BaltusBaltus Communications
Trefwoorden: reizen, toerisme, reisbranche, reisbedrijven

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/07/21
Visit Zuid-Limburg zoekt na watersnood tijdelijke locatie
Beide locaties in Valkenburg van DMO Visit Zuid-Limburg zijn nog onbruikbaar na de enorme watersnood. Om gasten te helpen is een tijdelijk informatiepunt opgezet bij het station van Valkenburg maar de organisatie heeft nog een locatie nodig.
26/07/21
Norwegian Cruise Line vaart voor het eerst weer na 500 dagen
Norwegian Cruise Line (NCL) heeft gisteren haar cruise comeback officieel ingeluid met een dubbel debuut: Norwegian Jade is niet alleen het eerste schip van de 17 schepen tellende vloot die na 500 dagen weer gasten verwelkomde aan boord, ze schreef ook geschiedenis voor NCL door zich als eerste schip in haar thuishaven Athene (Piraeus) te stationeren. Daar is de Griekse minister van toerisme blij mee.
23/07/21
Nog meer Nederlanders boeken in Nederland - dramatisch verlies door wegblijven buitenlandse gasten
De groeiende onzekerheid rondom de steeds wisselende reisadviezen houdt vakantiegangers in eigen land. Dat blijkt uit data van boekingsplatform BungalowSpecials.nl. Ondertussen tekent zich een forse verliespost af voor de vakantieparken door het missen van de buitenlandse gasten in de cruciale zomermaanden voor de toeristische sector.
15/07/21
Meer Nederlanders willen in eigen land op vakantie
Tweederde van de Nederlanders wil dit jaar op vakantie. De meeste Nederlanders met vakantieplannen willen in Europa op vakantie gevolgd door het eigen land dat aan populariteit wint.
14/07/21
EU-toerisme: -61%
Het toerisme in de Europese Unie is gedurende de pandemie ingestort. Het aantal nachten dat toeristen in logiesaccommodaties doorbrachten daalde tussen april 2020 en maart 2021 met maar liefst 61% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
14/07/21
Dramatische maand juli voor de reisbranche
Nadat in juni buitenlandse bestemmingen weer populairder werden dan vakanties in eigen land en het aantal boekingen op het niveau van 2019 zat, is de reisbranche in juli opnieuw ingestort. Vakantiegangers zoeken vooral weer naar bestemmingen in Nederland en het aantal boekingen is in een week tijd met 25 procent gedaald.
12/07/21
Exclusief voor leden
Trend forse stijging verkoop caravan en camper: mobiele accommodatie geeft veilig gevoel in pandemie
In de eerste helft van 2021 werden in Nederland exact 5.400 nieuwe caravans geregistreerd, oftewel ruim 35 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar en het hoogste aantal sinds 2011 voor een eerste jaarhelft. De verkoop van caravans kende een aantal jaren een daling maar 2020 kwam de hernieuwde aandacht voor de sleurhut. Het negatieve sentiment rond de caravan lijkt omgeslagen. De populariteit stijgt dit jaar door.
09/07/21
Watersport wil inspraak op beleid Grevelingen
In een gezamenlijk opgestelde visie ‘De juiste koers voor de Grevelingen’ over de waterrecreatie ín het gebied, pleit een samenwerking van belanghebbenden in de waterrecreatie voor meer inspraak op het beleid voor deze bekende watersportlocatie. Het gaat om het inspelen op de markt die jaarlijks rond de 30 miljoen euro aan bestedingen oplevert in dit gebied.