Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Marcel Baltus

Oost west thuis best

Oost west thuis best
Afbeelding van Pexels via Pixabay
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het is september, locatie een kantoorpand ergens in Nederland, tijdstip 11.00 uur ’s ochtend, groepje collega’s staat bij de koffiemachine: ‘En hoe was jouw vakantie? Top man, rondreis Thailand gedaan, gaaf! En jij? "Eh, ben toch maar in eigen land gebleven… de Veluwe.”

Pfff, arme sloeber. Vakantievieren in eigen land was pak hem beet 10 tot 20 jaar geleden niet bepaald stoer. Nee, hoe vérder je reisbestemming, hoe meer indruk op familie, vrienden, buren en collega’s. Een vakantie in het buitenland voelde kennelijk meer aan als vakantie dan in eigen land blijven. Bleef je in Nederland, dan bazuinde je dat zeker niet rond. 

In mijn tijd als PR man bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Toerisme & Recreatie AVN was het vaak lastig om Nederlandse reisjournalisten (het vak bloggen bestond toen überhaupt nog niet) te porren voor Lekker weg in eigen landpersreizen. Journalisten zijn ook maar mensen, de keuze tussen een trip naar een Europese of intercontinentale bestemming versus een paar dagen naar De Weerribben was snel gemaakt.

Tijdens onze wereldreis in 1996-1997 stonden we soms stomverbaasd over de beperkte vakantiebeleving van Nederlanders in hun eigen land: ‘Nee, we zijn nog nooit in Kinderdijk of Twente geweest’, hoor je van een Nederlands echtpaar aan de voet van de Borobudur tempelcomplex in Java.

Naast vele desastreuze effecten van COVID-19 heeft de pandemie zeker ook gunstige bijwerkingen: schoner klimaat, beter hygiëne, vindingrijkheid en creativiteit nemen toe. Én nu dus ook ongekende belangstelling voor een vakantie in eigen land!

In weerwil van alle goedbedoelde marketinginspanningen van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en de miljoenen euro’s geïnvesteerd in Lekker weg in eigen land promotie, COVID-19 is het ‘beste’ en meeste effectieve PR instrument voor het binnenlands toerisme. Wie oh wie had ooit gedacht dat reuzen als TUI en Corendon - die bestaan bij de gratie van vakanties naar het buitenland - zouden gaan adverteren voor een vakantie in eigen land! 

Nood breekt wetten. Opeens is Nederland bij Nederlanders hot en gewild. Weliswaar noodgedwongen maar dat deert niet. In kranten, op websites en in blogs gaan reisverhalen nu primair over Nederlandse attracties en bestemmingen met als intro…’Ik wist niet dat Nederland zo mooi is!’. Nogal logisch, je had het nauwelijks serieus verkend.

Linksom of rechtsom, eindelijk is er erkenning voor een van de mooiste landen op aarde. Voor wie het wil zien.
Trefwoorden: vakanties, Nederland, binnenlands toerisme, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/12/23
Exclusief voor leden
Nederlanders houden van leerzame dagjes weg
Bij de keuze voor een gezellig dagje uit vindt de Nederlander het belangrijk dat er ook iets te leren valt. Madurodam is van zijn eerste plek op de ranglijst gestoten. Beekse Bergen staat anno 2023 bovenaan.
05/12/23
3x Awarduitreiking bij Recreatie Next Level
Op 24 en 25 januari 2024 staat het nieuwe event Recreatie Next Level, onderdeel van Recreatie Vakbeurs, in het teken van innovatie en vooruitgang binnen de recreatiebranche. De laatste dag van de beurs wordt afgesloten met een award ceremonie; een uitreiking van drie awards op het gebied van Recreatietechniek, Digitalisering en Marketing.
04/12/23
Technische innovaties in de vakantiebranche
De vakantiebranche is, net als de meeste andere branches, voortdurend in beweging. Zo zijn er allerlei verschillende innovaties die zowel voor de reiziger zelf, als de grote organisaties en bedrijven die hierachter zitten, een enorme impact hebben. Dit heeft niet alleen te maken met de manier waarop we reizen, maar ook met de bedrijfsprocessen achter de schermen en de manier waarop een vakantie vandaag de dag wordt geboekt.
29/11/23
Amsterdam start campagnes om imago van de stad bij te stellen
De gemeente Amsterdam wil met een nieuwe campagne samen met amsterdam&partners het imago van de stad veranderen. De campagne moet een meer realistisch beeld van de stad geven.
27/11/23
Exclusief voor leden
Van Gogh zonnebloemen in NP Van Gogh
In de zomer van 2024 krijgt Brabant een kunstwerk van planten en bloemen in de vorm van de ‘Vaas met zonnebloemen’ van Vincent van Gogh. Dit project, dat wordt uitgevoerd bij de Menmoerhoeve in Etten-Leur, wordt mogelijk gemaakt door Natuurhuisje die zich als partner aansluit bij Van Gogh Nationaal Park (NP).
22/11/23
Iconisch reismerk verre bestemmingen Fox weer terug
Kon ANWB toch niet zonder de sterke uitstraling van een echt sterk merk voor de reiswereld? ANWB Reizen herintroduceert het reismerk Fox. Het is een iconisch merk dat zijn waarde bewees voor de verre reizen.
20/11/23
Noordwijk Marketing organiseert leefstijlworkshops voor inwoners
Als DMO zeggen dat je er ook bent voor de bewoners is een eerste stap. Echt iets doen voor de eigen bevolking is stap twee en die nemen ze nu in Noordwijk. Daar kunnen inwoners gratis deelnemen aan zeven verschillende workshops voor een gezonde leefstijl.
17/11/23
Zo ondertitel je zelf je YouTube video's
In de wereld van online video content is en blijft YouTube de onbetwistbare leider. Dagelijks worden miljoenen video's geüpload, en als content creator is het natuurlijk van cruciaal belang dat deze video's hun weg vinden naar een zo breed mogelijk publiek.