Geplaatst op: 24-03-2020
Auteur: Marcel Baltus

Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?

Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
Afbeelding van Jill Wellington via Pixabay

En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus


2020. Alleen al om de allitererende getallen zou je dit jaar willen omarmen. Reeds in 2019 zagen wij al reikhalzend naar dit kalenderjaar want voor ons zou twintigtwintig een jubileumjaar worden: het 20-jarig bestaan van ons PR-bureau. Wat een feestelijk jaar met dito omzet had moeten worden, is inmiddels hard op weg om hét annus horribilus van de afgelopen 2 decennia te worden. Met dank aan een kleine vieze etterbak, zo minuscuul dat we hem niet eens met het blote oog kunnen waarnemen. Alleen onder de microscoop laat hij zijn ware gedaante zien en hoe, een soort golfballetje met tientallen tentakels die zich als zuignappen aan jou willen vastklampen.


Het voelt of de wereld momenteel in een soort dwangbuis zit, geketend als we zijn aan ons huis. Een van onze meest elementaire grondrechten – bewegingsvrijheid – is behoorlijk aan banden gelegd, wereldwijd. Economieën zijn lamgeslagen, duizenden mensen overlijden, onzekerheid en angst vieren hoogtij, honderdduizenden banen staan op de tocht, die frustrerende machteloosheid. De ‘ikke ikke ikke, schijt aan de rest’ houding van enkele landgenoten manifesteert zich in de meest naargeestige vorm denkbaar: het hamsteren van pleepapier – misschien is anus horribilis beter van toepassing op deze zielenpoten.


Valt er nou echt niets positiefs over het coronavirus te melden? Zeker wel. Tussen alle malaiseberichten die we 24 uur per dag te incasseren krijgen, lees je hier en daar wel een positieve noot. Zo schijnt de luchtkwaliteit – zeker boven China - met sprongen vooruit te zijn gegaan. Files zijn passé, sommige bedrijfstakken vieren juist nu hoogtijdagen, online bestellingen verviervoudigen, we zien weergaloze humor en grappen voorbijkomen, thuiswerken wordt populairder, we lezen weer meer, ik hoor meer vogels in mijn tuin fluiten, we denken massaal om, en komen met inventieve oplossingen. Prettige bijkomstigheid: inbrekers balen als een stekker, iedereen zit thuis. En in verschillende bedrijfstakken – waaronder mijn bedrijfstak toerisme - zie je een ongeëvenaarde inzet om medelanders uit alle hoeken van de wereld te repatriëren. En natuurlijk de diepste kniebuiging voor de tomeloze krachtinspanningen van alle werkpaarden in de zorgsector.


De wc-papier hamsterwoede krijgt volop aandacht in de media, de enorme saamhorigheid in onze samenleving veel minder: zo werkt nieuws nu eenmaal. Er zijn honderden aandoenlijke hulpacties, zeker ook op straat- en buurtniveau. Een positief neveneffect van een crisis: ze verbindt.

Gelukkig is het aantal Toorn des Gods, Apocalyps en Armageddon artikelen en voorspellingen -voorover ik kan beoordelen- beperkt gebleven, maar het spreekt voor zich dat er wel een angstzaadje in ons brein is geplant – zeer goed nieuws. Het besef begint door te dringen dat deze verbijsterende episode in onze geschiedenis gevolgen moet gaan hebben voor hoe de wereld gerund wordt. Komt er een reset in ons denken en handelen wanneer deze ellende achter de rug is? Moeten er grenzen (op)gelegd gaan worden aan onze meer meer meer consumptiedrift, vaker vaker vaker reisdrift, hoger hoger hoger groeidrift?

Terwijl ik dit stukje typ, kijk ik uit op onze kantoortuin. De boompjes, planten en blauwe regen staan op het punt uit te barsten in bloei. De natuur heeft geen enkele last van het virus. Zijn wij mensen misschien toch niet zo slim als we zelf stellen? Indien we na afloop van deze rampspoed geen enkele verandering in ons handelen zien, dan zijn wij inderdaad de domste wezens op aarde.


Wanneer deze horrorfilm is afgelopen, voorzie ik ook weer een bloeiperiode voor PR-bureaus. We gaan een kentering zien in het vakantiegedrag, m.a.w. meer vakanties in eigen land en dichtbij bestemmingen, een toename van het aantal autovakanties ten koste van vliegvakanties, meer cocon vakanties in bungalows, huisjes en campers ten koste van grote hotels en China laten we voorlopig even links liggen. Dus zullen veel verkeersbureaus en andere toeristische organisaties hun China/long-haul PR- en marketing budgetten weer gaan overhevelen naar Europese markten. Zie ik daar licht gloren aan het einde van de tunnel?
Eind goed al goed.

Trefwoorden: toerisme, vakanties, reset, reisbranche, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/07/21
Visit Zuid-Limburg lanceert informatiecampagne na watersnood
Visit Zuid-Limburg lanceert een campagne om toeristen goed te informeren over de vakantiemogelijkheden in de regio. Zuid-Limburg is hard getroffen door de watersnood maar inmiddels zijn de meeste bedrijven weer open en staan klaar om gasten en toeristen gastvrij te ontvangen.
19/07/21
Campagne Breda Marketing genomineerd voor Kern Creativity Award
DMO Marketing Breda is voor twee Kern-awards genomineerd. De campagne ‘Breda Geeft Je de Ruimte’ is genomineerd voor de Kern Marketing Award 2021 en met de Groene Kaart maken ze kans op de Kern Creativity Award 2021.
13/07/21
Efteling ziet kansen in netwerk Talpa
De Efteling en Talpa Network gaan samenwerken op meerdere kanalen van Talpa Network. Met onder meer zichtbaarheid op Talpa’s bij het televisieprogramma Marble Mania en middels het veilen van entreetickets van het attractiepark door de veilingwebsite VakantieVeilingen. Het leidt mogelijk tot een internationale aanpak.
08/07/21
Geluksgevoel centraal in zomercampagne Marketing Groningen
Dit gevoel wordt gevangen in twaalf campagnefoto’s die dat gevoel proberen te vangen. Voor de campagne zijn drie nieuwe routes ontwikkeld langs pareltjes in de provincie Groningen.
06/07/21
Twente koppelt bewoners aan toeristen
Elke trend heeft zijn tegentrend. Dat zien we in Twente waar ze in deze tijd met chatbots en artificial intelligence Tukkers van vlees en bloed inzetten om toeristen unieke tipse te geven.
02/07/21
Extra impuls voor herstel van gastvrijheidssector:
Vandaag is de campagne ‘Buitenleven in regio Utrecht’ gelanceerd door gedeputeerde Arne Schaddel...
30/06/21
Exclusief voor leden
Singapore Tourism Board opent kantoor in Brussel voor marketing en sales Benelux
De Singapore Tourism Board (STB) heeft de opening van hun regionale kantoor in Brussel, België aangekondigd. Het nieuwe kantoor wordt geopend om de potentie van de Benelux-markt te benutten en maakt deel uit van STB's middellange tot lange termijn strategie in investering in long-haul markten. De ‘Passion Made Possible’-campagne staat klaar.
23/06/21
Weer handhaving op reclame in het buitengebied
De afschaling van coronamaatregelen laat zich ook zien in beleid en handhaving. Vanaf 1 juli 2021 gaat de handhaving in opdracht van de provincie Utrecht van start. Vanwege corona is in het voorjaar van 2021 en 2020 met de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Utrecht afgesproken dat zij enige tijd coulance betrachtte wat betreft reclameuitingen in het buitengebied.