Geplaatst op: 27-12-2019
Auteur: Marcel Baltus

Wat een nepjaar was het eigenlijk…

Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Afbeelding van 6557056 via Pixabay
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijken, oftewel trends. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik het niet zo op heb met toekomstvoorspellingen. 

Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast aan voorbij. Tentjes met waarzegsters die achter hun tafeltje met daarop een glazen bol of een pak tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen. Die nuchterheid is vandaag de dag nog gelukkig steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer de kriebels wanneer ik de zelfverklaarde glazenbol staarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.

Ik kijk liever terug. Naar de afgelopen 353 dagen. En kan weinig anders concluderen dan dat het een vrij treurig jaar was. 12 maanden lang zijn wij getrakteerd op bedrog, misleiding, namaak, vervalsingen, leugens, imitatie en verlakkerij. Qua nieuws, producten, diensten, mensen, bedrijven, organisaties, beloften en wat al niet meer.

Zoveel fake news, zoveel namaakproducten, zoveel nep (reis)websites en online gesjoemel door niet-bestaande reisorganisaties. De wereld is en wordt overspoeld door gespuis en tinnef die ons fêteren op dermate veel bedotterij en oplichting dat het best wel verontrustend is. Namaak en bedrog lijkt de wereld in een houdgreep te hebben. De namaak-industrie is goed voor miljarden en miljarden omzet en precies, wie koopt deze troep…

Is er überhaupt nog wel iemand die de waarheid spreekt. Die oprecht is? In de dierenwereld bestaat geen bedrog, dat is voorbehouden aan het menselijk ras.

Staart u zich niet voortdurend blind op groeicijfers en winstbejag maar ga in 2020 eens op zoek echte mensen, echte producten en echte ervaringen. Mijn kaasboer pal naast de AH XL in Den Haag is zo’n persoon. Die man is zo 100% zichzelf dat het een waar genot is om bij hem kaas te kopen, er zit geen greintje fake in hem, net als in zijn producten die - in tegenstelling tot de in plastic verpakte smaakloze rommel van de grootgrutter – 100% smaak en kwaliteit bieden.

Wat dit jaar ook een zorgelijke ontwikkeling was, is consolidatie. Megafusies in iedere bedrijfstak tussen vaak toch al grote organisaties die daardoor de kleinere spelers helemaal dreigen weg te drukken. Als we niet uitkijken, wordt de wereld straks gedicteerd door economische mastodonten. Ook de reisindustrie kent ‘kiloknallers’ reuzen die vakanties wegzetten tegen absurde bodemprijzen. En dan sneaky allerlei extra’s in prijs brengen zoals busvervoer van de luchthaven naar de acco. Jongens, laten we hier toch mee ophouden, rekening nou gewoon echte all-in prijzen en die extra charges daarin opnemen. Helder en transparant.

Behalve een gezond 2020 is dit dus eigenlijk mijn vurigste nieuwjaarswens. Meer echte en oprechte mensen ontmoeten. Ook in de reissector. Geen blaaskaken, geen snoevers, geen praalhansen, geen charlatans, geen mooipraters maar onvervalste karakters. Plus kleinere spelers bestaansrecht geven en dát hebben u en ik in eigen hand. Echt wel.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/09/21
Groot onderzoek naar koopgedrag in winkels
Begin september 2021 start in de Noord-Brabant, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht een grootschalig onderzoek naar koopgedrag in winkels, het Koopstromenonderzoek. Het onderzoek brengt in beeld waar inwoners boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende kooplocaties.
08/09/21
Horeca Nederland dient steunbegroting bij Tweede Kamer in
Horeca Nederland heeft een steunbegroting voor de horeca aan Kamerleden aangeboden. Bij de tijdelijke huisvesting van de Tweede Kamer ging KHN onder het genot van ‘(G)een Haags bakkie’ met verschillende Kamerleden in gesprek over de financiële uitdagingen in de horeca na anderhalf jaar coronamaatregelen en welke steun er nodig is om de branche perspectief te bieden.
01/09/21
Eerste live vakbeurs voor horeca in september
Gastvrij Rotterdam 2021 vindt fysiek plaats van 20 t/m 22 september in Rotterdam Ahoy. Het gastronomische platform voor de professionele horeca biedt een compleet aanbod aan food en non-food producten en innovatieve oplossingen.
31/08/21
Omzet horeca krijgt boost in tweede kwartaal nog ver weg van 2019
De Nederlandse horeca heeft een prima kwartaal achter de rug maar is nog ver verwijderd van het précornatijdperk. De omzet van hotels groeide het sterkst maar was van alle deelbranches nog het verst verwijderd van 2019. De verblijfsrecreatie heeft zich in het tweede kwartaal volledig hersteld van corona
25/08/21
Toerisme heeft grote invloed op regionale economie
Hoe sterk is de invloed van toerisme op de regionale economie? Het CBS komt met de nieuwste cijfers en daaruit blijkt die invloed klip en klaar. Welke regio'sprofiteerden en wie waren de verliezers?
24/08/21
Toerisme groeit flink in 2e kwartaal maar niveau 2019 nog ver weg
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in het tweede kwartaal gepresteerd? Het CBS komt vandaag met nieuwe cijfers.
23/08/21
Ruimte voor hotels in Rivierenland
In diverse binnensteden in de regio Rivierenland is ruimte voor de vestiging van hotels. Dat stelt Richard de Bruin van DMO Bureau Toerisme. Hij doet een oproep aan initiatiefnemers.
17/08/21
Verdubbeling vacatures in de horeca
Voor het eerst sinds het begin van de meting in 2003 is de spanning op de arbeidsmarkt zo hoog opgelopen dat er meer vacatures zijn dan werklozen. In het tweede kwartaal van 2021 (april-juni) stonden er tegenover elke 100 werklozen 106 openstaande vacatures. De horeca neemt in het tekort aan personeel een koppositie in, blijkt uit de CBS-cijfers.