Geplaatst op: 27-12-2019
Auteur: Marcel Baltus

Wat een nepjaar was het eigenlijk…

Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Afbeelding van 6557056 via Pixabay
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijken, oftewel trends. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik het niet zo op heb met toekomstvoorspellingen. 

Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast aan voorbij. Tentjes met waarzegsters die achter hun tafeltje met daarop een glazen bol of een pak tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen. Die nuchterheid is vandaag de dag nog gelukkig steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer de kriebels wanneer ik de zelfverklaarde glazenbol staarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.

Ik kijk liever terug. Naar de afgelopen 353 dagen. En kan weinig anders concluderen dan dat het een vrij treurig jaar was. 12 maanden lang zijn wij getrakteerd op bedrog, misleiding, namaak, vervalsingen, leugens, imitatie en verlakkerij. Qua nieuws, producten, diensten, mensen, bedrijven, organisaties, beloften en wat al niet meer.

Zoveel fake news, zoveel namaakproducten, zoveel nep (reis)websites en online gesjoemel door niet-bestaande reisorganisaties. De wereld is en wordt overspoeld door gespuis en tinnef die ons fêteren op dermate veel bedotterij en oplichting dat het best wel verontrustend is. Namaak en bedrog lijkt de wereld in een houdgreep te hebben. De namaak-industrie is goed voor miljarden en miljarden omzet en precies, wie koopt deze troep…

Is er überhaupt nog wel iemand die de waarheid spreekt. Die oprecht is? In de dierenwereld bestaat geen bedrog, dat is voorbehouden aan het menselijk ras.

Staart u zich niet voortdurend blind op groeicijfers en winstbejag maar ga in 2020 eens op zoek echte mensen, echte producten en echte ervaringen. Mijn kaasboer pal naast de AH XL in Den Haag is zo’n persoon. Die man is zo 100% zichzelf dat het een waar genot is om bij hem kaas te kopen, er zit geen greintje fake in hem, net als in zijn producten die - in tegenstelling tot de in plastic verpakte smaakloze rommel van de grootgrutter – 100% smaak en kwaliteit bieden.

Wat dit jaar ook een zorgelijke ontwikkeling was, is consolidatie. Megafusies in iedere bedrijfstak tussen vaak toch al grote organisaties die daardoor de kleinere spelers helemaal dreigen weg te drukken. Als we niet uitkijken, wordt de wereld straks gedicteerd door economische mastodonten. Ook de reisindustrie kent ‘kiloknallers’ reuzen die vakanties wegzetten tegen absurde bodemprijzen. En dan sneaky allerlei extra’s in prijs brengen zoals busvervoer van de luchthaven naar de acco. Jongens, laten we hier toch mee ophouden, rekening nou gewoon echte all-in prijzen en die extra charges daarin opnemen. Helder en transparant.

Behalve een gezond 2020 is dit dus eigenlijk mijn vurigste nieuwjaarswens. Meer echte en oprechte mensen ontmoeten. Ook in de reissector. Geen blaaskaken, geen snoevers, geen praalhansen, geen charlatans, geen mooipraters maar onvervalste karakters. Plus kleinere spelers bestaansrecht geven en dát hebben u en ik in eigen hand. Echt wel.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/04/20
Ons virtueel prikbord van hoop en inspiratie
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
03/04/20
Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven
De Zeeuwse toeristische sector leidt tot 10 mei een direct omzetverlies van 220 miljoen euro. Als de maatregelen na 10 mei worden voortgezet, loopt de schade nog verder op tot mogelijk 841 miljoen euro. Dan verdampt meer dan 60% van de jaaromzet.
27/03/20
Horeca zit niet stil maar leert online
Meer dan 7000 gratis licenties voor online leren zijn er in de afgelopen week afgenomen bij Koninkli...
16/03/20
Borgstelling MKB staat open, wat is er mogelijk?
Het was al aangekondigd maar sinds vandaag staat de verruimde borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB)-regeling open. Wat betekent dat voor ondernemers?
10/03/20
Hoe Preston Palace de Award Beste Family Entertainment Center won
Het team van PleisureWorld NRIT heeft de Award het Beste Family Entertainment Center uitgereikt aan Preston Palace. In de video leggen ze uit hoe ze dat gedaan hebben en wat de plannen voor de toekomst zijn.
10/03/20
Exclusief voor leden
Flinke klap voor verdienmodel Airbnb
Airbnb handelt in strijd met de wet door bij zowel huurders als verhuurders bemiddelingskosten in rekening te brengen.
09/03/20
Eerste vega KFC in Nederland
Fastfoodketen KFC, de vestiging aan de Binnenwegplein in Rotterdam kleurt groen tijdens de Nationale...
06/03/20
Exclusief voor leden
4 concrete doelen Europa vermindering plastic
Veel bedrijven in de gastvrijheidseconomie verminderen het gebruik van plastic. Vandaag zijn op Euro...