Geplaatst op: 27-12-2019
Auteur: Marcel Baltus

Wat een nepjaar was het eigenlijk…

Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Afbeelding van 6557056 via Pixabay
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijken, oftewel trends. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik het niet zo op heb met toekomstvoorspellingen. 

Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast aan voorbij. Tentjes met waarzegsters die achter hun tafeltje met daarop een glazen bol of een pak tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen. Die nuchterheid is vandaag de dag nog gelukkig steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer de kriebels wanneer ik de zelfverklaarde glazenbol staarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.

Ik kijk liever terug. Naar de afgelopen 353 dagen. En kan weinig anders concluderen dan dat het een vrij treurig jaar was. 12 maanden lang zijn wij getrakteerd op bedrog, misleiding, namaak, vervalsingen, leugens, imitatie en verlakkerij. Qua nieuws, producten, diensten, mensen, bedrijven, organisaties, beloften en wat al niet meer.

Zoveel fake news, zoveel namaakproducten, zoveel nep (reis)websites en online gesjoemel door niet-bestaande reisorganisaties. De wereld is en wordt overspoeld door gespuis en tinnef die ons fêteren op dermate veel bedotterij en oplichting dat het best wel verontrustend is. Namaak en bedrog lijkt de wereld in een houdgreep te hebben. De namaak-industrie is goed voor miljarden en miljarden omzet en precies, wie koopt deze troep…

Is er überhaupt nog wel iemand die de waarheid spreekt. Die oprecht is? In de dierenwereld bestaat geen bedrog, dat is voorbehouden aan het menselijk ras.

Staart u zich niet voortdurend blind op groeicijfers en winstbejag maar ga in 2020 eens op zoek echte mensen, echte producten en echte ervaringen. Mijn kaasboer pal naast de AH XL in Den Haag is zo’n persoon. Die man is zo 100% zichzelf dat het een waar genot is om bij hem kaas te kopen, er zit geen greintje fake in hem, net als in zijn producten die - in tegenstelling tot de in plastic verpakte smaakloze rommel van de grootgrutter – 100% smaak en kwaliteit bieden.

Wat dit jaar ook een zorgelijke ontwikkeling was, is consolidatie. Megafusies in iedere bedrijfstak tussen vaak toch al grote organisaties die daardoor de kleinere spelers helemaal dreigen weg te drukken. Als we niet uitkijken, wordt de wereld straks gedicteerd door economische mastodonten. Ook de reisindustrie kent ‘kiloknallers’ reuzen die vakanties wegzetten tegen absurde bodemprijzen. En dan sneaky allerlei extra’s in prijs brengen zoals busvervoer van de luchthaven naar de acco. Jongens, laten we hier toch mee ophouden, rekening nou gewoon echte all-in prijzen en die extra charges daarin opnemen. Helder en transparant.

Behalve een gezond 2020 is dit dus eigenlijk mijn vurigste nieuwjaarswens. Meer echte en oprechte mensen ontmoeten. Ook in de reissector. Geen blaaskaken, geen snoevers, geen praalhansen, geen charlatans, geen mooipraters maar onvervalste karakters. Plus kleinere spelers bestaansrecht geven en dát hebben u en ik in eigen hand. Echt wel.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/06/22
Center Parcs, Van de Valk en Hutten samen met Summa College in nieuwe hospitality-opleiding
Het Summa College in Eindhoven gaat intensief met het bedrijfsleven samenwerken bij het opleiden van...
23/06/22
 Maastricht Marketing samen met hoteliers op zoek naar fijnproevers
Maastricht Marketing initieert als eerste destinatiemanagement-organisatie in Nederland een samenwerking met hoteliers die zich collectief committeren aan een gezamenlijke communicatie-aanpak voor specifieke doelgroepen.
13/06/22
Aantal faillissementen stijgt maar weinig faillissementen in gastvrijheidssector
Het aantal failliet verklaarde bedrijven, voor zittingsdagen gecorrigeerd, is gestegen. Er zijn in mei van dit jaar 71 bedrijven meer failliet verklaard dan in april, meldt het CBS. In de vrijetijdssector is het aantal faillissementen laag.
01/06/22
Exclusief voor leden
Top goedkoopste en duurste foodie bestemmingen in Europa en de les voor Nederland
Liefde gaat door de maag, is het gezegde. Dat speelt zeker mee bij toerisme. Bezoekers zijn gevoelig voor lekker eten en drinken. Een overzicht van de goedkoopste en duurste foodie bestemmingen in Europa.
01/06/22
Eindelijk harde cijfers over de particuliere verhuur in Nederland
Eindelijk. Harde cijfers over de particuliere verhuur in Nederland. Een nieuwe sector met veel aandacht en impact maar op het totaal aantal overnachtingen blijkt het erg mee te vallen.
31/05/22
Margot Tempelman en de oplossingen voor de arbeidsmarktcrisis
De krapte op de arbeidsmarkt is nog nooit zo groot geweest, meldde CBS in mei van dit jaar. Toch wil de toeristische en gastvrijheidssector graag jonge talenten aantrekken en ervaren krachten behouden. Dat geldt zeker voor het toerisme in Zeeland. Margot Tempelman is expert arbeid en human capital en zij kijkt kritisch naar deze opgaven tijden de online uitzending Actieagenda en de boost voor Bestemming Nederland op donderdag 9 juni om 12.00.
31/05/22
Sterk herstel voor horeca
Hoe heeft de omzet van de Nederlandse horeca zich het eerste kwartaal ontwikkeld? Het CBS komt met nieuwe cijfers.
30/05/22
Strengere regels voor online verkopen
De regels voor online verkopen zijn aangescherpt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Wat gaat er veranderen?