Geplaatst op: 27-12-2019
Auteur: Marcel Baltus

Wat een nepjaar was het eigenlijk…

Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Afbeelding van 6557056 via Pixabay
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijken, oftewel trends. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik het niet zo op heb met toekomstvoorspellingen. 

Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast aan voorbij. Tentjes met waarzegsters die achter hun tafeltje met daarop een glazen bol of een pak tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen. Die nuchterheid is vandaag de dag nog gelukkig steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer de kriebels wanneer ik de zelfverklaarde glazenbol staarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.

Ik kijk liever terug. Naar de afgelopen 353 dagen. En kan weinig anders concluderen dan dat het een vrij treurig jaar was. 12 maanden lang zijn wij getrakteerd op bedrog, misleiding, namaak, vervalsingen, leugens, imitatie en verlakkerij. Qua nieuws, producten, diensten, mensen, bedrijven, organisaties, beloften en wat al niet meer.

Zoveel fake news, zoveel namaakproducten, zoveel nep (reis)websites en online gesjoemel door niet-bestaande reisorganisaties. De wereld is en wordt overspoeld door gespuis en tinnef die ons fêteren op dermate veel bedotterij en oplichting dat het best wel verontrustend is. Namaak en bedrog lijkt de wereld in een houdgreep te hebben. De namaak-industrie is goed voor miljarden en miljarden omzet en precies, wie koopt deze troep…

Is er überhaupt nog wel iemand die de waarheid spreekt. Die oprecht is? In de dierenwereld bestaat geen bedrog, dat is voorbehouden aan het menselijk ras.

Staart u zich niet voortdurend blind op groeicijfers en winstbejag maar ga in 2020 eens op zoek echte mensen, echte producten en echte ervaringen. Mijn kaasboer pal naast de AH XL in Den Haag is zo’n persoon. Die man is zo 100% zichzelf dat het een waar genot is om bij hem kaas te kopen, er zit geen greintje fake in hem, net als in zijn producten die - in tegenstelling tot de in plastic verpakte smaakloze rommel van de grootgrutter – 100% smaak en kwaliteit bieden.

Wat dit jaar ook een zorgelijke ontwikkeling was, is consolidatie. Megafusies in iedere bedrijfstak tussen vaak toch al grote organisaties die daardoor de kleinere spelers helemaal dreigen weg te drukken. Als we niet uitkijken, wordt de wereld straks gedicteerd door economische mastodonten. Ook de reisindustrie kent ‘kiloknallers’ reuzen die vakanties wegzetten tegen absurde bodemprijzen. En dan sneaky allerlei extra’s in prijs brengen zoals busvervoer van de luchthaven naar de acco. Jongens, laten we hier toch mee ophouden, rekening nou gewoon echte all-in prijzen en die extra charges daarin opnemen. Helder en transparant.

Behalve een gezond 2020 is dit dus eigenlijk mijn vurigste nieuwjaarswens. Meer echte en oprechte mensen ontmoeten. Ook in de reissector. Geen blaaskaken, geen snoevers, geen praalhansen, geen charlatans, geen mooipraters maar onvervalste karakters. Plus kleinere spelers bestaansrecht geven en dát hebben u en ik in eigen hand. Echt wel.


||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
02/07/20
Exclusief voor leden
Roompot test horeca 2.0 uit
Thuis is op de bank eten bestellen en laten bezorgen heel normaal. Maar nog niet op vakantieparken. Daar gaat Roompot verandering in brengen. De keten test op 2 parken 3 digitale diensten uit om zijn horeca- en parkgasten nog sneller en beter te kunnen bedienen.
01/07/20
Airbnb stapt naar rechter om terugbetalen bemiddelingskosten te voorkomen
Airbnb reageert wel heel bijzonder op een verloren rechtszaak waar een klant succesvol zijn bemiddelingskosten terugkreeg. Het bedrijf spant een nieuwe rechtszaak aan tegen diverse claimorganisaties die consumenten helpen bij het terugvragen van de bemiddelingskosten
01/07/20
Exclusief voor leden
Vakantiebanen zijn er maar wel moeilijker te vinden door corona
Een kwart van de jongeren met een vakantiebaan zegt dat het door corona dit jaar wel moeilijker was een vakantiebaan te vinden.
30/06/20
Hotelketen Fletcher op overnamepad
Het Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart jl. de deuren gesloten in verband met de coronacrisis. H...
29/06/20
Amsterdam verbiedt vakantieverhuur in 3 buurten
Vanaf woensdag 1 juli 2020 mogen bewoners van 3 Amsterdamse wijken hun huis niet meer aan vakantiegangers verhuren. In deze buurten staat de leefbaarheid voor bewoners zó onder druk door het toerisme, dat een verbod op vakantieverhuur noodzakelijk is.
29/06/20
Exclusief voor leden
ING: Faillissementen in horeca gaat meevallen
ING verwacht niet dat in de horeca heel veel extra bedrijven failliet zullen gaan vanwege de coronacrisis. Net als iedereen ziet ook ING dat de horeca bij de meest getroffen sectoren hoort. Waarom dan toch minder faillisementen?