Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-03-2019
Auteur: Marcel Baltus

Groots Denken!

Groots Denken!
Photo by Gary Lopater on Unsplash

Success is for everyone. Aan boord van de KLM vlucht naar Berlijn las ik het voorwoord van directeur Pieter Elbers in het inflight magazine Holland Herald. Beetje kleffe kop van zijn ghostwriter maar okay, de KLM baas heeft deze dagen wel wat anders aan zijn hoofd dan zich bezighouden met redigeren. "Het halve toestel zit vol met branchegenoten die naar de grootste reisbeurs ter wereld ITB  gaan”, informeerde ik de KLM stewardess die zich verwonderde waarom het toestel tot de laatste stoel bezet was. Die allen verwachtingsvol de beurs bezoeken en de succesmantra van de ITB nastreven: meer, meer, meer…, groter, groter, het grootst.


De ietwat pasteuze kop van het voorwoord teleporteerden mijn gedachten zo’ n 21 jaar terug toen ik een Kamer van Koophandel voorlichtingsbijeenkomst bijwoonde voor startende ondernemers. De medewerker goot ons vol met one-liners – na een minuut of tien vroeg ik mij af of hij ooit zelf ZZP-er was geweest – en een daarvan was "Denk groot!” Gelukkig heb ik aan dat advies nooit gehoor gegeven. Klein is fijn is de laatste 2 decennia mijn leidraad geweest. Tot grote tevredenheid. Maar uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel en warempel – het Grootse Denken overkwam mij tijdens de ITB.


Ondanks het feit dat het de 14e keer is dat ik deze beurs bezoek, blijft hij mij verwonderen. Gelukkig maar want blasé zijn of worden verfoei ik. Meer dan 115.000 mensen die de hele dag met, over en vooral langs elkaar praten. Een mierenhoop is er heilig bij, wat een kakofonie aan geluiden, wat een caleidoscoop van verplaatsingen van lichamen smachtend naar meer handel, meer toeristen en meer omzet. Het lawaaiige gekrioel culmineert na 18.00 uur in een Woodstock-achtige sfeer door de vele borrels en feesten


Door al die prikkels blijft het uren nazoemen in mijn hoofd als een ware tinnitus, dus ik slaap rommelig tijdens ITB nachten. Toen ik eindelijk door de slaap overmand werd, liep ik plots door compleet lege ITB hallen. Stomverbaasd riep ik "Hallo is daar iemand?” in het Duits maar alleen de echo antwoordde. Bij de uitgang stond een schoonmaker die mij achterdochtig aankeek en ik vroeg hem waar iedereen was. Weet u dat dan niet mijnheer, alle bezoekers aan de ITB hebben besloten de beurs een jaar over te slaan om de aarde te redden. Want toerisme is leuk voor de portemonnee, maar pleegt toch ook wel een beetje een aanslag op Moeder Natuur. Verbijstering en ongeloof sloeg om in bewondering. Wat een briljant en genereus gebaar van de mondiale reisindustrie – de aarde een paar dagen met rust laten. En een lumineus idee ontvouwde zich in mijn REM slaap. Wacht eens – als we nu eens over de hele wereld één vliegloze dag per jaar introduceren – zoals we hier ooit de autoloze zondag introduceerden. Een dag per jaar alle vliegtuigen ter wereld aan de grond houden!! Moet toch een haalbaar plan zijn reisindustrie-collega’s, voor onze planeet hebben we toch alles over…


Lekker geslapen vroeg mijn partner ’s ochtends aan het ontbijt. Als een roos antwoordde ik met een glimlach. Ik heb moedertje aarde een enorme dienst bewezen – met dank aan de KvK. Met mijn bamboekoffertje liep ik het hotel uit. Op naar een nieuwe dag van een beetje meer business zoeken. Succes voor iedereen. Zou Elders daar ook de aarde mee bedoeld hebben?

Trefwoorden: duurzaam toerisme

||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.