Geplaatst op: 28-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday nog niet had toegeslagen kreeg nog een tweede kans op Cyber Monday! Met Single Days en het inmiddels ingeburgerde Halloween zal het niet zo lang meer duren of wij moeten er met Thankgivings ook aan geloven. We zullen moeten wennen aan die Amerikaanse toestanden. Dat geldt ook voor de opmars van de VET FOOD, sorry Fast Food. Alarmfase 1 waar binnensteden en winkelstraten transformeren tot Food Court voor de snelle vette hap. In Eindhoven schijnt het volgens het journaal uit de hand te lopen. Het vult mooi de lege winkelpanden die het af hebben moeten leggen tegen het internet. Toch is het funshoppen, het fietsen in populariteit voorbij gegaan en zullen de komende jaren de FEC (Family Entertainment Centers) een prominente rol vervullen in het uitgaansgedrag van de consument. Uiteraard heeft ook alles weer een keerzijde en zal ook het preventieakkoord van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) gevolgen hebben voor diverse branches. Het akkoord richt zich op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Het akkoord heeft onder meer gevolgen voor de rookruimtes in de horeca. Die worden met ingang van 1 juli 2022 verboden. Maar wat gaan we doen tegen die VETTE HAP?


Een andere opvallende gebeurtenis rondom de discussie van het overtoerisme zijn de geluiden van de DMO’s die zelf constateren dat zij de VVV-rol op een wel heel andere manier invulling moeten geven. Je kunt je afvragen of er überhaupt nog wel een bestaansrecht is voor dergelijke gesubsidieerde instanties. Geldt ook hiervoor niet dat men de boot letterlijk heeft gemist zoals KHN en haar leden in het geval van de hotel boekingsites zoals Booking.com, Tripadvisor, Airbnb en nog vele andere die een betere toeristische dienstverlening aan de dag leggen waar de consument echt mee geholpen wordt. Immers men kan op een platform de hele customer journey doorlopen. Waarom men dan als VVV nog een rondje langs de velden maakt om betaalde kennispartners aan zich te binnen is het paard achter de wagen spannen. De kennis ligt al op straat en hoeft niet nog eens opgerakeld te worden. Het is toch van de gekke dat er provincies zijn met honderdduizenden euro’s subsidie voor een VVV waarbij men op de website niet een ticket voor een dagje uit kan boeken of een vakantie, laat staan dat je überhaupt het complete aanbod krijgt voorgeschoteld. Want wij hebben het binnen het werkveld over samenwerking maar ik kom er steeds meer achter dat dit in de meeste gevallen een praatoverleg voor de bühne is. Je moest eens weten hoeveel geld en energie verspeeld worden, als sneeuw door de zon. Leg de bal wat vaker bij het bedrijfsleven en werk op projectbasis met een resultaatverplichting in plaats van een samenwerkingsconvenant, wat meestal alleen maar praten is en geen poetsen.


Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Conceptontwikkelaar Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: horeca, fast food, fec, toerisme, overtoerisme, VVV, provincie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/08/19
Exclusief voor leden
Personeelstekort sterk voelbaar, ook in leisure
Nog steeds ervaart een kwart van de bedrijven belemmeringen bij het uitoefenen van de bedrijfsactiv...
06/08/19
Exclusief voor leden
Prijzen stijgen hard
De prijzen blijven in Nederland harder stijgen dan in de Eurozone. Nederland loopt uit de pas vanwege de invoering van een hoger btw-tarief en de verhoging van de belasting op energie. Dat merken we ook in de gastvrijheidsbranche.
02/08/19
Kamerprijzen rond Pride fors omhoog, en weer omlaag
In de aanloop naar de Pride Amsterdam hebben vrijwel alle Amsterdamse hoteliers hun tarieven voor een overnachting al ruim vooraf flink verhoogd. Opvallend is dat vlak voor de Canal Pride de prijzen weer dalen.
01/08/19
Slapen in Babylon voor goede doel
Op donderdag 15 augustus houdt het Babylon Hotel Den Haag ter ere van het 100 jaar bestaan van stic...
31/07/19
Dok 14 uit Cadzand Beste Paviljoen van Nederland
Dok 14 uit Cadzand is het Beste Paviljoen van 2019 en het strand van Noord-Beveland het beste strand van Nederland.
30/07/19
Takeaway en Just Eat gaan fuseren
Het Nederlandse Takeaway (Thuisbezorgd) en het Britse Just Eat willen gaan fuseren. Samen vormen ze dan een van de grootste thuisbezorgplatforms ter wereld.
29/07/19
Expedia groeit sterk
Expedia heeft een goed tweede kwartaal achter de rug. Vooral op de verhuur van particuliere vakantieaccommodaties groeit de omzet.
29/07/19
Grote drukte bij Airbnb voor Pride
Amsterdam maakt zich op voor de Pride en dat merkt ook Airbnb. Tijdens Pride Amsterdam maken naar verwachting zo’n 25.000 bezoekers gebruik van Airbnb.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk