Geplaatst op: 28-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday nog niet had toegeslagen kreeg nog een tweede kans op Cyber Monday! Met Single Days en het inmiddels ingeburgerde Halloween zal het niet zo lang meer duren of wij moeten er met Thankgivings ook aan geloven. We zullen moeten wennen aan die Amerikaanse toestanden. Dat geldt ook voor de opmars van de VET FOOD, sorry Fast Food. Alarmfase 1 waar binnensteden en winkelstraten transformeren tot Food Court voor de snelle vette hap. In Eindhoven schijnt het volgens het journaal uit de hand te lopen. Het vult mooi de lege winkelpanden die het af hebben moeten leggen tegen het internet. Toch is het funshoppen, het fietsen in populariteit voorbij gegaan en zullen de komende jaren de FEC (Family Entertainment Centers) een prominente rol vervullen in het uitgaansgedrag van de consument. Uiteraard heeft ook alles weer een keerzijde en zal ook het preventieakkoord van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) gevolgen hebben voor diverse branches. Het akkoord richt zich op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Het akkoord heeft onder meer gevolgen voor de rookruimtes in de horeca. Die worden met ingang van 1 juli 2022 verboden. Maar wat gaan we doen tegen die VETTE HAP?


Een andere opvallende gebeurtenis rondom de discussie van het overtoerisme zijn de geluiden van de DMO’s die zelf constateren dat zij de VVV-rol op een wel heel andere manier invulling moeten geven. Je kunt je afvragen of er überhaupt nog wel een bestaansrecht is voor dergelijke gesubsidieerde instanties. Geldt ook hiervoor niet dat men de boot letterlijk heeft gemist zoals KHN en haar leden in het geval van de hotel boekingsites zoals Booking.com, Tripadvisor, Airbnb en nog vele andere die een betere toeristische dienstverlening aan de dag leggen waar de consument echt mee geholpen wordt. Immers men kan op een platform de hele customer journey doorlopen. Waarom men dan als VVV nog een rondje langs de velden maakt om betaalde kennispartners aan zich te binnen is het paard achter de wagen spannen. De kennis ligt al op straat en hoeft niet nog eens opgerakeld te worden. Het is toch van de gekke dat er provincies zijn met honderdduizenden euro’s subsidie voor een VVV waarbij men op de website niet een ticket voor een dagje uit kan boeken of een vakantie, laat staan dat je überhaupt het complete aanbod krijgt voorgeschoteld. Want wij hebben het binnen het werkveld over samenwerking maar ik kom er steeds meer achter dat dit in de meeste gevallen een praatoverleg voor de bühne is. Je moest eens weten hoeveel geld en energie verspeeld worden, als sneeuw door de zon. Leg de bal wat vaker bij het bedrijfsleven en werk op projectbasis met een resultaatverplichting in plaats van een samenwerkingsconvenant, wat meestal alleen maar praten is en geen poetsen.


Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Conceptontwikkelaar Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: horeca, fast food, fec, toerisme, overtoerisme, VVV, provincie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/09/21
Groot onderzoek naar koopgedrag in winkels
Begin september 2021 start in de Noord-Brabant, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht een grootschalig onderzoek naar koopgedrag in winkels, het Koopstromenonderzoek. Het onderzoek brengt in beeld waar inwoners boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende kooplocaties.
08/09/21
Horeca Nederland dient steunbegroting bij Tweede Kamer in
Horeca Nederland heeft een steunbegroting voor de horeca aan Kamerleden aangeboden. Bij de tijdelijke huisvesting van de Tweede Kamer ging KHN onder het genot van ‘(G)een Haags bakkie’ met verschillende Kamerleden in gesprek over de financiële uitdagingen in de horeca na anderhalf jaar coronamaatregelen en welke steun er nodig is om de branche perspectief te bieden.
01/09/21
Eerste live vakbeurs voor horeca in september
Gastvrij Rotterdam 2021 vindt fysiek plaats van 20 t/m 22 september in Rotterdam Ahoy. Het gastronomische platform voor de professionele horeca biedt een compleet aanbod aan food en non-food producten en innovatieve oplossingen.
31/08/21
Omzet horeca krijgt boost in tweede kwartaal nog ver weg van 2019
De Nederlandse horeca heeft een prima kwartaal achter de rug maar is nog ver verwijderd van het précornatijdperk. De omzet van hotels groeide het sterkst maar was van alle deelbranches nog het verst verwijderd van 2019. De verblijfsrecreatie heeft zich in het tweede kwartaal volledig hersteld van corona
25/08/21
Toerisme heeft grote invloed op regionale economie
Hoe sterk is de invloed van toerisme op de regionale economie? Het CBS komt met de nieuwste cijfers en daaruit blijkt die invloed klip en klaar. Welke regio'sprofiteerden en wie waren de verliezers?
24/08/21
Toerisme groeit flink in 2e kwartaal maar niveau 2019 nog ver weg
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in het tweede kwartaal gepresteerd? Het CBS komt vandaag met nieuwe cijfers.
23/08/21
Ruimte voor hotels in Rivierenland
In diverse binnensteden in de regio Rivierenland is ruimte voor de vestiging van hotels. Dat stelt Richard de Bruin van DMO Bureau Toerisme. Hij doet een oproep aan initiatiefnemers.
17/08/21
Verdubbeling vacatures in de horeca
Voor het eerst sinds het begin van de meting in 2003 is de spanning op de arbeidsmarkt zo hoog opgelopen dat er meer vacatures zijn dan werklozen. In het tweede kwartaal van 2021 (april-juni) stonden er tegenover elke 100 werklozen 106 openstaande vacatures. De horeca neemt in het tekort aan personeel een koppositie in, blijkt uit de CBS-cijfers.