Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-02-2019
Auteur: Jorrit Bijl

Het belang van een organisatorisch eco-systeem

Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Bron: Pixabay
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor niks kopten de media over de hoge bezettingsgraden deze zomer. De verwachting is dat deze groei, met name bij buitenlandse toeristen, de komende jaren zal doorzetten. Tegelijkertijd hebben bedrijven de grootste moeite met het vinden van voldoende en gekwalificeerd personeel. Bovendien verandert de maatschappelijke opinie over toerisme, van het omarmen van economische voordelen naar klachten over bedreiging van de natuur en overlast.

Al deze uitdagingen vergen nogal wat van ons als sector op zowel nationaal, regionaal als lokaal niveau; niet van alleen de overheid, of alleen de ondernemer of Destinatiemarketing organisatie (DMO), maar van de sector als geheel. En het gezamenlijk aanpakken van deze uitdagingen is al een uitdaging an sich, omdat wij als sector vaak versnipperd opereren.

Toch zijn er tal van ontwikkelingen die onze organisatorische structuur kunnen versterken. Het Perspectief 2030. De brancheorganisaties HISWA en RECRON die gezamenlijk gaan optrekken. De DMO’s die hun rol opnieuw uitvinden. En tot slot de nationale data alliantie die moet leiden tot betere kennis over de toerist. Nu is het zaak dat deze partijen met soms nieuwe rollen ook de samenwerking met elkaar aangaan en elkaar aanvullen.

Een toeristische organisatiestructuur die al enkele jaren volop in ontwikkeling is, is de Toeristische Uitvoerings Alliantie (TUA) in Zeeland. In de TUA werken VVV Zeeland, Economisch Impuls Zeeland en Kenniscentrum Kusttoerisme (als onderdeel van HZ University of Applied Sciences) samen, in nauw overleg met regionale en lokale overheden, brancheorganisaties en Toeristisch Ondernemend Zeeland.

Ieder vervult een eigen rol, rollen die elkaar aanvullen in de productlevenscyclus van de bestemming Zeeland. Onderzoek en kennisontwikkeling vindt plaats bij Kenniscentrum Kusttoerisme, als startpunt voor innovatie. Een belangrijk voordeel is dat het kenniscentrum onderdeel uitmaakt van HZ University of Applied Sciences, waardoor zij enerzijds kan putten uit verschillende expertises van de hogeschool, anderzijds vloeit de opgedane kennis weer terug in het onderwijs. Stimulering van innovatie is de taak van ontwikkelingsbedrijf Economische Impuls Zeeland, zij hebben een uitgebreid instrumentarium waarmee zij ondernemers ondersteunen in hun innovatieproces. De daadwerkelijke productontwikkeling vindt plaats bij ondernemers zelf, zij ontvangen de gast. Marketing van de bestemming Zeeland en alle producten in Zeeland wordt uitgevoerd door VVV Zeeland. De ontwikkeling van het toerisme wordt vervolgens weer gemonitord door Kenniscentrum Kusttoerisme, waarna de cyclus weer opnieuw doorlopen wordt. Provincie, maar ook de (gezamenlijke) Zeeuwse gemeenten ontwikkelt het beleid waarin de cyclus plaatsvindt. Daarnaast treden zij op als facilitator of aanjager van de productlevenscyclus van de bestemming Zeeland.

Ondanks de nauwe samenwerking, betekent het niet dat alle activiteiten altijd door de partijen gezamenlijk worden opgepakt. Afhankelijk van het onderwerp spelen de drie organisaties al dan niet een rol. Vraagt de kwestie om andere expertise, dan wordt deze kennis extern ingevlogen. Regelmatig worden onderzoeken uitgevoerd door partijen met specifieke kennis op een bepaald thema, waarna de opgedane kennis wordt ingebracht en vooral ook ingebed in deze netwerkorganisatie.

Doordat TUA-partners ook onderdeel zijn van nationale netwerken, denk aan CELTH (Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality), de nationale data alliantie en Destinatienetwerk Nederland, en door deel te nemen aan internationale projecten, wordt kennis en ervaring van buiten Zeeland ingebracht en toegepast voor de bestemming Zeeland. Op deze manier ontstaat een ecosysteem waarin partijen elkaars kennis en ervaring optimaal benutten en versterken, maar waarbij vooral de bestemmingsregio zich optimaal kan ontwikkelen.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, arbeidsmarkt, innovatie, zeeland

||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.
24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.