Geplaatst op: 14-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Oude strijder

Oude strijder
Photo by Andrew Yardley on Unsplash

Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuwe trofee bij! Namelijk die van ‘Oude strijder’. Persoonlijk zie ik dat zelfs als een erkenning. Was het in het begin van mijn carrière een doorn in het oog voor velen die niet precies wisten wat ze nou met mij aan moesten, nu is het een kwalificatie van autoriteit en kennis van zaken. Veel toekomstige ontwikkelingen ontluiken door een reflectie vanuit een historisch perspectief. Vandaar dat wij in de afgelopen jaren bij meerdere topbedrijven een rol mogen vervullen in de RVC – Raad van Commissarissen.


Na veertig jaar ploeteren in deze nieuwe tijden van het massatoerisme is een oververhitting van de recreatieve-toeristische markt juist belangrijk dat er iemand zich geroepen voelt de boel eens af en toe lekker weet op te schudden. Vreemd dat men in Amsterdam eerst jarenlang heel veel geld en energie steekt via Metropool Regio Amsterdam om 100 hotels binnen te halen en nu de boel op slot gooit. Airbnb betaalt het gelag en het lokale beleid is er op gericht het de toerist nu zo onaangenaam mogelijk te maken. Hoe gek mag dit klinken? Nog gekker is als je geslaagd bent in de opdracht voor een provinciaal vraagstuk buitenlandse investeerders over de brug te halen en er vervolgens een langdurige stilte ontstaat. Terwijl elders in den lande wordt bewezen om binnen enkele maanden een compleet pretpark uit de grond te stampen als het gaat om de bestemmingsplannen en procedures. Hoe krijgen wij toch in onze sector het lokale en provinciale ambtenarenapparaat aan het verstand dat zij veel meer zouden kunnen bereiken als meer in teamverband met een gelijkgestemde motivatie wordt geopereerd. Beleidsmakers zijn er toch voor de ‘ondernemer’!


Vandaar mijn complimenten aan de gemeente Molenwaard, Aa en Hunze die beide een puike prestatie hebben geleverd! Daarmee konden Avonturenboerderij Molenwaard en DX Adventurepark starten. Ook goed dat de Efteling onze nationale trost, kan uitbreiden waarmee de totale sector in ons land mee gediend zal zijn. Immers de Efteling bepaalt het kwaliteitsniveau van onze hospitality.


Verbreding is een ontwikkeling waar iedereen in onze sector mee aan het stoeien is. Horeca, Retail, Dag- en Verblijfsrecreatie schuren steeds dichter tegen elkaar aan. Alles onder een dak, moet kunnen. De eerste pretparkplannen met een dergelijk concept dienen zich al aan. Maar moet een brancheorganisatie Horeca Nederland (KHN) wel van start gaan met eigen adviesbureau? De organisatie heeft zich ook al opgeworpen als bierbrouwer en werd daarmee een breekijzer tussen de gevestigde orde. In beide gevallen denk ik dat hier het principe geldt van ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Laat dergelijk zaken over aan de markt en begeef je juist op het vlak de horecaondernemers te voorzien van de nodige kennis. Deze verbreding biedt geen soelaas en is naar mijn idee nieuwe wijn in oude zakken. Overigens is het kostenplaatje voor kennisdeling soms té hoog.


Het succes van de EAS Trade Show van de Amerikaanse organisatie IAAPA schijnt een groot succes te zijn. Je mag je afvragen op basis van welke criteria deze resultaten geclaimd kunnen worden. Het is werkelijk indrukwekkend hoe die Amerikanen dat voor elkaar krijgen. De pool van volunteers (vrijwilligers) die voor nop maar alleen voor de glorie en een vet leren medaille wilt acteren is zo groot dat er zelfs een wachtlijst voor is. Men is in staat een soort urgentie te creëren waar heel veel geld betaald moet worden voor een smakeloos ontbijt van maar liefst € 125.- om de nieuwe commercieel directeur van de Efteling te horen spreken over de nieuwe uitbreidingplannen.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/05/21
Dag van het kasteel zet app in
Op 24 mei, 2e Pinksterdag, biedt de Nederlandse Kastelenstichting een geheel Covid-proof wandelconcept aan in heel Nederland. De kastelenstichting maakte nieuwe content voor de Spacetime Layers app. “In februari zagen we al aankomen dat ons landelijk evenement ook dit jaar niet gepaard kon gaan met een fysiek bezoek aan kastelen en buitenplaatsen”, zegt Dag van het Kasteel projectleider Janneke van Dijk. “Daarom hebben we het roer omgegooid”.
10/05/21
Naturalis beste museum van Europa in 2021
Naturalis is tijdens een online ‘award ceremony’ uitgeroepen tot European Museum of the Year. Dit is de oudste en meest prestigieuze museumprijs van Europa. Eerdere winnaars waren onder meer het Victoria and Albert Museum in Londen, het Guggenheim Museum Bilbao, het Rijksmuseum in Amsterdam en Rijksmuseum Boerhaave in Leiden. Alleen Londen lukte het eerder om net als nu tweemaal die waardevolle titel te veroveren.
10/05/21
Exclusief voor leden
Antwerpen ontvangt in 2022 tall ships met een duurzame boodschap
Van 22 tot 25 juli 2022 ontvangen stad Antwerpen en Port of Antwerp The Tall Ships Races 2022. Vandaag werd deze zevende editie, met focus op duurzaamheid en verbinding, officieel gelanceerd. Daarom wordt een Ecopolis gebouwd. Het wordt een groots evenement dat in 2016 500.000 bezoekers trok. Harlingen speelt ook een rol in de races. Het betrokken evenementenbureau is op zoek naar inbreng van het bedrijfsleven.
05/05/21
Exclusief voor leden
Marketingactie: Thailand en OneFit bieden yogales
Een mooi voorbeeld van een destinatie die campagne en ervaring koppelt. Tourism Authority of Thailand (TAT) gaat een samenwerking aan met de Nederlandse fitnessorganisatie OneFit en zendt zaterdag 8 mei om 09:30 live vanuit het Six Senses Yao Noi Hotel nabij Phuket een yogales uit. Dr. Aneesh is ayurvedische arts, yogaleraar en meditatie-expert en neemt de deelnemers gedurende 45 minuten mee in een yogales.
05/05/21
Eerste digitale Nationale Molendag
Nationale Molendag op zaterdag 8 en zondag 9 mei 2021 zal volledig ‘online’ plaatsvinden. Organisator vereniging De Hollandsche Molen heeft dit in overleg met Het Gilde van Vrijwillige Molenaars besloten vanwege de huidige coronasituatie, waarin molenbezoek niet mogelijk zal zijn. Het wordt hiermee de eerste digitale Nationale Molendag. Dat betekent dat op en rond het tweede weekend van mei uitsluitend ‘online’ van alles te beleven is. Tot maandag 10 mei is te zien wat er allemaal mogelijk is op nationalemolendag.nl
05/05/21
Campagne Stadsgezichten bij Friese 11fountains
Op woensdag 12 mei 2021 lanceert Merk Fryslân de nieuwe 11fountains campagne ‘Stadsgezichten’. Het concept ‘Stadsgezichten’ richt zich op de verhalen en bewoners in de elf Friese steden en geeft ze een gezicht. Dit concept wordt in alle elf de steden uitgevoerd, verspreid over de aankomende drie jaar. Dokkum trapt af.
29/04/21
Wisselingen in sales team touroperator TUI
Accountmanagers Marieke Jansen en Antoin Klein Hofmeijer gaan nieuwe uitdagingen binnen TUI aan. Marieke is sinds kort Retail Manager Commercial bij de TUI reisbureaus en Antoin vervolgt zijn carrière binnen TUI als Product lead Product City Western Region.
28/04/21
Start DMO Land van de Peel met platform en campagne
De Peel is DMO en een toeristisch platform rijker met de lancering van Land van de Peel: de regionale marketingorganisatie van de gemeenten Helmond, Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren. Bezoekers en bewoners kunnen op de website landvandepeel.nl terecht voor tips en inspiratie om op pad te gaan in de regio.