Geplaatst op: 20-02-2013
Auteur: Aart van der Wulp

Ruimte voor agrarische functies op recreatieterreinen RGV

Ruimte voor agrarische functies op recreatieterreinen RGV
Brandrode runderen op Bussloo zorgen voor extra belevingswaarde.

Het strandbezoek aan intensieve recreatieterreinen in Nederland vertoont al ruim 10 jaar een dalende trend. Hoewel het totaalbezoek aan de terreinen van RGV een stijging laat zien is het aandeel strandbezoek afgenomen. Hoe gaat RGV hiermee om?


De basisinrichting van veel intensieve recreatiestranden vinden hun oorsprong in midden jaren zestig van de vorige eeuw. De behoefte aan strandrecreatie – in beleidstaal van destijds: ‘amphibische recreatie’ – was toen bepalend voor de ontwerpen van deze parken. De afgelopen twee decennia zien we het pure strandbezoek geleidelijk maar fors afnemen. Voorbeeld is recreatiegebied Bussloo in de stedendriehoek Apeldoorn – Deventer – Zutphen. Op een warme topdag in de tachtiger jaren trok Bussloo 50 à 60.000 strandbezoekers. Anno 2012 is het piekbezoek aan stranden gehalveerd tot ongeveer 30.000 bezoekers.

Daling landelijke trend

De daling is een landelijke trend als gevolg van een compleet veranderd landschap aan vrijetijdsmogelijkheden. De veelheid aan evenementen, attracties, het funshoppen, gebruik van social media, korte uitstapjes en goedkoop vliegen, het is maar een kleine greep uit de factoren die onze vrijetijdskeuzes bepalen. Een andere factor is demografische ontwikkelingen. Gezinnen zijn kleiner waarbij de ouders nu beiden buitenshuis werken. Binnen de beperkt beschikbare vrije tijd wordt snel gezapt, de belevingsopbrengst dient kort en hoog te zijn. Met andere woorden: een dagje met de koelbox op het strand is geen vanzelfsprekendheid meer.


Bakens op tijd verzetten

Het is dus zaak om op tijd de bakens te verzetten. Sinds 1999 is er hard aan getrokken om nieuwe bedrijfsmatig aangeboden attracties, evenementen, sport, horeca en wellness toe te voegen aan de recreatiegebieden. Hierdoor vertoont het totaalbezoek aan de recreatieparken toch een stijgende lijn van gemiddeld 10% per jaar.


Agrarisch gebruik

Voor verschillende stranden die overtollig zijn geworden, zoeken we nieuwe functies die inkomsten genereren en tegelijk bijdragen aan recreatieve waarden. Op enkele terreinen is agrarisch gebruik ingevoerd met runderen die zich goed verdragen met recreanten. Bij grootschalige evenementen worden graslanden ingezet als parkeerterrein.

Belangrijke trend voor de komende tijd: een veel meer geïntegreerd gebruik van recreatieterreinen: recreatief, agrarisch, energiewinning, groene en blauwe ecoservices. Alleen door voortdurend te blijven schakelen en veranderen blijven we de consument aan ons binden en wordt het geld verdiend om de recreatieparken up-to-date houden.

Recreatie & Toerisme december 2012 nummer 6.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...