Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-06-2017
Auteur: Marcel Baltus

De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!

De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Bron: Shutterstock
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. Fantastisch nieuws voor ons consumenten. Uiteraard. Iedere kostenbesparing is welkom. Toch. Maar louter financieel redeneren is wellicht wat kort door de bocht.


Ik was afgelopen week in het buitenland en ben daar mijn telefoon verloren. De eerste dagen waren een nachtmerrie. Kon mijn zijn, wezen en bestaan niet meer doorseinen naar mijn volgers. Geen uploads op Facebook, geen foto’s op Instagram en geen wetenswaardigheden twitteren. Voor de buitenwacht bestond ik even niet meer. Slik. Paniek en onrust in mijn hersenpan. Verhoogde hartslag. Stress. Afkickverschijnselen.


Maar tijd heelt niet alleen wonden. Ook frustraties. Na enkele dagen begon ik er toch wel aan te wennen. Het dwangmatige ebt weg. Mobielloos bleek niet doelloos. Méér tijd om te kijken, te praten, te genieten, te luisteren. Méér aandacht voor je omgeving. Mwah na dag drie viel er best wel mee te leven. Een paar dagen offline – het kan! Ik moest aan deze ervaring denken toen ik vandaag 15 juni alle berichtgeving las over het verdwijnen van de roamingkosten.

Werpt zich de vraag op: Is het wel een positieve maatregel voor de reisindustrie? Of wat preciezer geformuleerd – misschien is het desastreus voor de vakantiebeleving! Was je in het pre-15 juni-tijdperk al veel tijd en moeite kwijt aan het vinden van een spot waar je gratis wifi kon oppikken, nu kun je waar je ook bent 24 uur per dag zeven dagen per week je ziel en zaligheid aan de wereld melden. We staan er mee op en gaan er mee naar bed. Damn - dat lijkt mij geen goede ontwikkeling. Primair is een vakantie toch bedoeld om even te chillen, rust in je hoofd, afkicken van dat jachtige tempo en tijd voor elkaar te nemen.


Grote kans dat nu op vakantie je je mobiele nu 100 keer zo vaak in je hand hebt dan de hand van je geliefde, dat je 100 keer zo vaak naar je schermpje tuurt dan naar je omgeving, dat je het 100 keer zo vaak aan je oor zet in plaats van te luisteren naar de ruisende zee…


Best wel komisch. We lijken een gevangene te worden van een roaming device. Mocht je vergeten zijn wat roaming betekent, het is zwerven. Dat is op vakantie gaan toch wel een beetje. Niet lullig bedoeld maar misschien goed wanneer je jouw telefoon ook een keer kwijtraakt. Het is een overweldigende en leerzame belevenis.


Ik wens je een fijne zomervakantie toe.

Marcel Baltus

Baltus Communications

||| Nieuws |||

20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.