Geplaatst op: 03-04-2017
Auteur: Laurien van der Vaart

Kijk eens buiten je sector!

Kijk eens buiten je sector!
Dmitry Kolchinski / Shutterstock.com
De vrijetijds- en toerismesector verandert razendsnel. Dit is natuurlijk vaker gezegd, en was ook weer veelvuldig te horen op het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd vorige week op de NHTV in Breda.


Het is daarom zaak om goed om je heen te blijven kijken, waarschuwde Hein van Oorschot, voorzitter college van bestuur, NHTV bij de opening al. ,,Als we voorop op de golf van verandering zitten, heeft de sector een goede toekomst.’’


,,Toerisme is een ouderwets woord’’. Zo deed de Deen Hans Peter Rømer Hansen (Leisure expert en strategic business developer) er nog een schepje bovenop.


Toerist is tijdelijke local geworden

,,Dé toerist bestaat niet meer”, stelde Rømer Hansen. ,,De bezoeker is de tijdelijke local geworden. Toeristen zijn geen toeristen, maar gewone mensen met verschillende wensen. Toerisme als zodanig bestaat niet meer, allerlei functies lopen door elkaar.”


Rømer Hansen liet vooral voorbeelden zien van citymarketing, waaruit bleek dat het niet (meer) gaat om marketing van je bestemming, maar om van je stad een bijzondere plek te maken, met bijzondere architectuur, en waar mensen met elkaar iets bijzonders kunnen beleven. Het is dus extreem belangrijk om samen te werken met mensen buiten recreatie en toerisme, besloot de Deen zijn inleiding.


Kijk buiten je eigen wereld

Ook dagvoorzitter Tom van ’t Hek (Tom van ’t Hek, voormalig tophockeyer, oud-bondscoach en radiopresentator) benadrukte dit: ,,je moet buiten je eigen ‘scope’ durven te kijken en je durven te verbinden buiten je eigen wereld.”


We moeten dus veranderen, ziet ook Van ’t Hek, maar tegelijkertijd willen we dat helemaal niet. Mensen vinden veranderen niet leuk en doen dat dus niet automatisch. ,,Je moet dus een knop vinden om jezelf in beweging te zetten”, aldus Van ’t Hek.


Ter illustratie vertelde van ’t Hek een voorbeeld uit de tijd dat hij nog huisarts was. Een 85-jarige dame vroeg aan hem om doorverwezen te worden naar een andere cardioloog, hoewel ze op zich tevreden was met haar huidige. ,,Als je niet snel genoeg verandert, ga je snel dood’’, was haar antwoord destijds.


Een grotere taart

”We zijn er vaak op gericht om een groter deel van de taart te krijgen, maar we kunnen ook samen met anderen de taart groter maken”, stelde Sander Limonard van de NHTV in een workshop over nieuwe vormen van waardecreatie.


Van een samenwerking moet iedereen beter worden, bleek in die workshop. Anders is de samenwerking gedoemd om te mislukken. En tegelijkertijd zijn gedreven initiatiefnemers belangrijk, zij moeten het proces gaande houden. Gebeurt dat niet, dan gaan mensen toch vaak weer over tot de orde van de dag en bloedt het initiatief dood.


Meer initiatief

Ondernemers zouden wel wat meer initiatief mogen nemen, stelde Jeroen Klijs van de NHTV in een workshop over het economisch effect van toerisme. ,,Voor al oudere ondernemers zagen voor zich zelf niet veel mogelijkheden, maar vonden dat de gemeente dit vooral moet doen. De jongere ondernemers hadden wel meer ideeën. Zij wilden dat de gemeente meer meedacht met hun plannen, bijvoorbeeld in het organiseren van evenementen”, vertelde hij.


Laurien van der Vaart ontwikkelt met haar bedrijf Buitenpaden voor het toeristisch bedrijfsleven op maat gemaakte folders & brochures en routes & speurtochten. Meer blogs van Laurien op http://buitenpaden.nl/categorie/blog/.

Trefwoorden: toerisme, waardecreatie










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/12/18
Nieuw park Delft kan 300.000 liter water opvangen
Het park ligt ten opzichte van de omgeving een stuk hoger en bovenop een fietsenstalling.
14/12/18
Exclusief voor leden
Eerste uitgave Staat van Schiphol
De eerste uitgave van ‘De Staat van Schiphol 2018’, is uitgebracht. Inspectie Leefomgeving en ...
14/12/18
Twee Tilburgse musea bieden kortingsactie
Musea werken vaak samen maar meestal niet in de verkoop van tickets. In Tilburg ligt dat anders deze...
14/12/18
Exclusief voor leden
Waarom viel TravelBird om?
De afgelopen drie jaar heeft het inmiddels failliete TravelBird wel heel behoorlijke omzetten weten te realiseren maar maakte geen winst. De verliezen liepen de laatste jaren zelfs op. Waarom?
13/12/18
Dag van Citymarketing en Nationaal Congres Citymarketing samen verder
Het Nationaal Congres Citymarketing en de Dag van de Citymarketing gaan voortaan samen verder. De ni...
13/12/18
Naam RBT KAN verdwijnt voor duidelijk toeristische naam
Regionaal Bureau voor Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen (RBT KAN) krijgt een nieuwe naam. Vanaf 1 ...
13/12/18
Meer rijken in Nederland
Nederland telt steeds meer rijke huishoudens. Ruim een half miljoen Nederlandse huishoudens heeft een inkomen van meer dan 50 duizend euro.
12/12/18
Amsterdam grijpt eindelijk in op overlast
De gemeente Amsterdam gaat flink optreden tegen overlast op de Wallen. Met informatie over het bes...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk