Geplaatst op: 09-08-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

NBTC past groeiverwachting voor inkomend toerisme aan

NBTC past groeiverwachting voor inkomend toerisme aan
Bron: Shutterstock

NBTC Holland Marketing past vanwege de internationale instabiliteit, de terreurdreiging en signalen uit de branche haar groeiverwachting op deelmarkten aan. De totale verwachting voor het inkomend toerisme (+3%) blijft wel gehandhaafd. Vanuit Europa en Amerika zet de groei door maar vanuit Aziatische markt is NBTC minder positief over de groei van het aantal toeristen uit Japan en China.


De voorlopige CBS-cijfers voor de eerste vier maanden van 2016 laten een groei zien voor het inkomend toerisme van maar liefst acht procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Een verklaring hiervoor is dat in veel herkomstlanden de economie aantrekt in combinatie met de relatief goedkope euro. Daarnaast heeft de tentoonstelling in het kader van het Jeroen Bosch-jaar veel buitenlands bezoek getrokken en was er een groeiend aantal vliegverbindingen met Nederland. Lees ook onze statistische analyse over het eerste kwartaal.


Aangepaste verwachting

Vanwege deze bovengemiddelde groei in de eerste vier maanden, de geluiden uit de (Amsterdamse) toeristische sector in combinatie met de internationale instabiliteit, gevolgen van de terreurdreiging en onzekerheid rondom de Brexit heeft NBTC de verwachting van eerder dit jaar nader bekeken. Onder de streep is het de verwachting dat de groei van het inkomend toerisme gelijk blijft met de verwachting aan het begin van het jaar (+3%). Kijkend naar de verschillende herkomstlanden dan zien we hier en daar verschuivingen.


Impact internationale ontwikkelingen

Inkomend toerisme is volgens NBTC, ondanks de internationale ontwikkelingen, een groeimarkt. De organisatie verwacht dat de verweg-markten (Japan en China), het stedenproduct (met name Amsterdam), de groepsreizigers (vastigheid- en veiligheidszoekers) en de first time travellers (bezoeken veelal iconen en dat zijn qua veiligheid kwetsbaarder plekken) het hardst worden geraakt.

Europa

Nederland profiteerde in het eerste kwartaal van dit jaar bovengemiddeld van de groei uit de buurlanden België, Duitsland en Verenigd Koninkrijk. Landen die een aanzienlijk aandeel binnen de mix van herkomstlanden vormen; meer dan de helft van het totale bezoek komt uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Voor de rest van het jaar is het de verwachting dat de groei uit Duitsland (+5%) en België (+5%) doorzet. Ondanks de Brexit is de verwachting dat het Brits toerisme naar Nederland licht zal groeien over heel 2016 (+3%).


Amerika

Op Brazilië na (-18% vanwege economische en politieke onzekerheid), verwachten we een groei uit het Amerikaanse continent. Het bezoek vanuit de Verenigde Staten lijkt in 2016 verder te groeien (+5%). De gunstige economie in combinatie met een lage euro en de relatief goedkope vliegtickets stimuleert het reizen naar Europa en Nederland meer dan dat het veiligheidsaspect (Travel Alert) de Amerikanen thuishoudt.


Azië

Vanuit Azië verwacht NBTC vooral groei vanuit Indonesië en India. De absolute aantallen uit deze landen zijn gering, maar de groeipercentages zijn fors met respectievelijk twintig en dertig procent. Een belangrijke verklaring hiervoor is de extra vliegcapaciteit met Nederland vanuit deze landen. De verwachting voor Japan (-10%) en China (-5%) is negatief. De internationale instabiliteit en angst voor aanslagen in Europa zijn daarbij belangrijke verklaringen. Ook de invoering van het biometrisch Schengenvisum heeft een dempend effect, met name op het bezoek uit China.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, toekomstverwachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...