ANVR niet helemaal tevreden over nieuwe richtlijn pakketreizen
De Europese Commissie, Europees Parlement en Europese
Raad een compromis gesloten over een nieuwe Richtlijn
Pakketreizen en daarmee de bescherming van de consument. Daarover hebben we gisteren al bericht. De ANVR is, na een lange
periode van lobby, positief over het feit dat zogenaamde ‘click-throughs’
nu ook onder deze richtlijn gaan vallen. Echter de
reisbrancheorganisatie vindt wel dat met de voorgestelde herziening
de partijen een uitgelezen kans hebben laten liggen. Zo wordt het
voor de consument nog niet echt duidelijk of zijn geboekte reis nu
wel of niet onder een pakket valt, waarbij zijn bescherming in het
geding kan zijn, en is er nog geen eerlijk speelveld gecreëerd bij
de verkoop van online reizen.
"We vinden het
nadrukkelijk een enorme stap in de goede richting dat partijen hebben
besloten ook de zogenoemde click-through arrangementen onder de
werkingssfeer van de richtlijn te brengen. Daar hebben we de
afgelopen jaren ook voor gelobbyd”, zegt Frank Oostdam, directeur
van de ANVR. "Alleen konden de onderhandelende partijen het niet
goed eens worden over de definitie van een click-through’. Het
compromis dat uiteindelijk is gekozen -doorgifte van naam, emailadres
en betalingsgegevens- is alleen zo geformuleerd dat het in de
praktijk gewoon bijna niet zal voorkomen dat een click-through echt
een pakket is en daarmee de consument volledig beschermd. Dit, omdat
een echt passend aanbod je als reisaanbieder pas kunt doen als je ook
de reisperiode van de boeker kent, maar die komt niet voor bij de te
verstrekken gegevens. Daarmee hebben partijen niet voldaan aan de
belangrijkste doelstellingen die ze zichzelf nota bene gesteld
hebben: het bieden van een eerlijk speelveld voor alle reisaanbieders
én het bieden van duidelijkheid aan de boekende consument”.
Veel
van de andere afspraken die zijn gemaakt, leiden in de praktijk niet
tot grote veranderingen voor de ANVR leden. "Met de ANVR
consumentenvoorwaarden, SGR en Calamiteitenfonds hebben wij in
Nederland heel veel al heel goed geregeld voor de consument”, aldus
Oostdam.
Trefwoorden: reisbranche, wetten, regels, eu, pakketreizen
|
|
03/05/24
Uit onderzoek naar campergedrag door Campercontact, een platform voor camperaars, blijkt dat Nederlandse camperaars het meest kiezen voor de schoonheid en diversiteit van eigen land.
|
03/05/24
Slecht nieuws vandaag van het CBS voor de recreatie. Tussen 2013 en 2022 is de is de oppervlakte van natuur- en bosgebieden met bijna 2,5% afgenomen. en slechte zaak in een tijd dat de behoefte aan recreatieruimte, vanuit veranderd gedrag, gezondheidsaspecten en bevolkingsgroei, hard nodig is.
|
03/05/24
Minder dan een week na de opening telde de 14de achtbaan in het nieuwe themagebied Kroatië van Europa-Park op 2 mei al zijn 100.000e passagier.
|
03/05/24
Booking Holidays heeft een prima eerste kwartaal achter de rug. Zowel vraag als aanbod groeiden, alsmede omzet en winst. De focus ligt de komende periode op de zogenaamde Connected Trip.
|
03/05/24
Langs het UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies vaart sinds kort een nieuwe Fietsboot over de Vecht. De boot is duurzaam, elektrisch en stil.
|
03/05/24
Giethoorn krijgt een nieuw Experience Center Oude Ambachten om de drukte van toeristen in het dorp beter te spreiden. De provincie Overijssel en de gemeente Steenwijkerland stellen daarvoor 200.000 euro beschikbaar.
|
02/05/24
Transavia verwelkomt vierde schonere en stillere Airbus A321neo, eerste in bezit van luchtvaartmaatschappij zelf
|
02/05/24
Wijnliefhebbers kunnen op 6 juli een speciale wijnproeverij beleven met uitzicht op de dieren. De opbrengst gaat naar Stichting Wildlife.
|
|
14/05/24
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
|
23/05/24
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
|
27/05/24
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
|
05/06/24 t/m 07-06-24
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
|
06/06/24
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...
|
|