Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Minder Belgische dagtoeristen in zomerperiode 2013

Minder Belgische dagtoeristen in zomerperiode 2013

In de ruime zomerperiode april-september 2013 is zowel het aantal dagtrips als de uitgaven die Belgen maakten voor hun dagtrips teruggelopen. Een daguitstap is binnen dit onderzoek gedefinieerd als een in binnen- of buitenland ondernomen uitstapje van minstens vier uur voor recreatieve doeleinden zonder dat daar een overnachting mee gepaard gaat.


Daling aantal dagtrips
In de zes maanden tussen april en september 2013 ondernamen alle Belgen samen ongeveer 119 miljoen dagtrips. Dit betekent een daling met iets minder dan 3 miljoen dag trips of met 2 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor.



Minder dagtrips en lagere besteding per uitstap
Ook de besteding per dagtrip liep terug. Belgen gaven in de zomer van 2013 gemiddeld 30,80 euro uit per daguitstap tegenover 31,40 euro in de zomer 2012. Ook dit is een daling met 2 procent. De combinatie van een kleiner aantal dagtrips en een lagere besteding per uitstap leidt tot een daling van de totale bestedingen voor dagtrips met 4 procent. Toch gaven Belgen in die 6 maanden bijna 3,7 miljard euro uit voor hun daguitstapjes.


Openluchtrecreatie populair doel uitstapjes
Bijna 40 procent van alle uitstapjes hebben openluchtrecreatie als doel met vooral zonnen, wandelen en fietsen als belangrijkste activiteit. Op de tweede plaats komt het winkelen voor plezier of funshoppen (19%). Minder populair zijn de zomerdaguitstapjes gericht op het bijwonen van een evenement (15%), het bezoeken van een attractie (pretparken, dierentuinen, speeldorpen, enz. 14%) of culturele activiteiten en het bezoeken van bezienswaardigheden (stadsbezoek, museum, monument, bijwonen van voorstelling, enz. 11%).


Toename bestedingen bezoek aan attracties en fun shoppen
De evolutie was niet hetzelfde in alle sectoren binnen het dagtoerisme. Onder andere onder invloed van het mooie zomerweer nam de openluchtrecreatie en het bezoek aan evenementen toe. De ontwikkeling was globaal negatief voor het bezoek aan attracties, cultuur, het bezoek aan bezienswaardigheden en fun shopping. In twee sectoren nam de besteding per uitstap toe: bij het bezoek aan attracties en het fun shoppen. In alle andere sectoren daalde de gemiddelde besteding.


Tot slot daalde het globaal bedrag aan bestedingen in alle segmenten met uitzondering van het bezoek aan evenementen waar de bestedingen globaal op peil bleven.


Trefwoorden: dagtoerisme, recreatie, bestedingen, bezoekers, onderzoek, WES, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...