Geplaatst op: 27-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Minder Belgische dagtoeristen in zomerperiode 2013

Minder Belgische dagtoeristen in zomerperiode 2013

In de ruime zomerperiode april-september 2013 is zowel het aantal dagtrips als de uitgaven die Belgen maakten voor hun dagtrips teruggelopen. Een daguitstap is binnen dit onderzoek gedefinieerd als een in binnen- of buitenland ondernomen uitstapje van minstens vier uur voor recreatieve doeleinden zonder dat daar een overnachting mee gepaard gaat.


Daling aantal dagtrips
In de zes maanden tussen april en september 2013 ondernamen alle Belgen samen ongeveer 119 miljoen dagtrips. Dit betekent een daling met iets minder dan 3 miljoen dag trips of met 2 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor.



Minder dagtrips en lagere besteding per uitstap
Ook de besteding per dagtrip liep terug. Belgen gaven in de zomer van 2013 gemiddeld 30,80 euro uit per daguitstap tegenover 31,40 euro in de zomer 2012. Ook dit is een daling met 2 procent. De combinatie van een kleiner aantal dagtrips en een lagere besteding per uitstap leidt tot een daling van de totale bestedingen voor dagtrips met 4 procent. Toch gaven Belgen in die 6 maanden bijna 3,7 miljard euro uit voor hun daguitstapjes.


Openluchtrecreatie populair doel uitstapjes
Bijna 40 procent van alle uitstapjes hebben openluchtrecreatie als doel met vooral zonnen, wandelen en fietsen als belangrijkste activiteit. Op de tweede plaats komt het winkelen voor plezier of funshoppen (19%). Minder populair zijn de zomerdaguitstapjes gericht op het bijwonen van een evenement (15%), het bezoeken van een attractie (pretparken, dierentuinen, speeldorpen, enz. 14%) of culturele activiteiten en het bezoeken van bezienswaardigheden (stadsbezoek, museum, monument, bijwonen van voorstelling, enz. 11%).


Toename bestedingen bezoek aan attracties en fun shoppen
De evolutie was niet hetzelfde in alle sectoren binnen het dagtoerisme. Onder andere onder invloed van het mooie zomerweer nam de openluchtrecreatie en het bezoek aan evenementen toe. De ontwikkeling was globaal negatief voor het bezoek aan attracties, cultuur, het bezoek aan bezienswaardigheden en fun shopping. In twee sectoren nam de besteding per uitstap toe: bij het bezoek aan attracties en het fun shoppen. In alle andere sectoren daalde de gemiddelde besteding.


Tot slot daalde het globaal bedrag aan bestedingen in alle segmenten met uitzondering van het bezoek aan evenementen waar de bestedingen globaal op peil bleven.


Trefwoorden: dagtoerisme, recreatie, bestedingen, bezoekers, onderzoek, WES, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...