Geplaatst op: 07-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Nationaal toiletonderzoek 2013: 31% toiletten horeca schoon

Nationaal toiletonderzoek 2013: 31% toiletten horeca schoon
Fotograaf: Henk Snaterse

Vakblad Service Management verrichtte, deze keer in samenwerking met het hygiënemerk Tork, voor de 29e keer het Nationaal Toiletonderzoek. Restaurants, hotels en cafés eindigen dit jaar als categorie met 31 procent goed op de tweede plaats, hoewel ze in 2012 nog 33 procent schoon scoorden.


Schoonste toiletten in openbare gebouwen
In openbare gebouwen (gemeentehuizen, sportcomplexen, musea, stations) zijn de schoonste toiletten te vinden. In die categorie werd 33 procent van de toiletten als goed beoordeeld, hoewel dat vorig jaar nog 41 procent was. De horeca noteerde nu dus 31 procent goed (vorig jaar 33 procent), terwijl warenhuizen en tuincentra 25 procent goed scoorden, toch 7 procent minder dan in 2012. De hygiëne van toiletten in de gezondheidszorg daalde dramatisch: van 45 procent goed (2012) naar nu 20 procent goed, vooral door sterk vervuilde toiletzittingen.


Drie damestoiletten scoren visueel een voldoende
Bij drie damestoiletten in de horeca die visueel allemaal een voldoende scoren, in Amersfoort, Cuijk en Malden, stellen onderzoekers verheugd vast dat er "een luierverschoonplank” aanwezig is. Nog twee aantekeningen in de horeca. Bij een strandpaviljoen in Zandvoort: "Zaak was gesloten. Toiletten wel open, misschien een openbare functie op het strand.” Dat is mooi. Maar dan: "Armoedig geheel”. Bovendien ontbreekt de deur in het herentoilet en is de zeepdispenser leeg. Een ongewone horecazaak ten oosten van de stad Utrecht: "Erg rommelig. Doekjes op de grond. Geen papierrol op de hanger. En dat in een sfeervolle biologische eetlocatie!”


Damestoiletten deze meting schoner dan bij heren

In het algemeen blijken damestoiletten bij deze meting met 37 procent goed een stuk schoner dan bij de heren. Die beleven steken op 25 procent goed en brachten daardoor het gemiddelde een stuk omlaag. Gemiddeld 38 procent van de toiletbrillen bleek besmet met 'entero' bacteriën (afkomstig van poep). Van de kraanknoppen was 28 procent besmet en van de spoelknoppen 19 procent. De deurknop is met 9 procent besmet het minst vervuilde contactvlak.

Trefwoorden: onderzoek, horeca, toiletten

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...