Geplaatst op: 30-09-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme augustus 2013 nummer 4

30 jaar kracht in pr

Peter Wijnen: “Ook intern hameren op de kracht van de betrouwbare boodschap”

30 jaar kracht in pr
Foto©Hielco Kuipers. Peter Wijnen: “Scherp blijven, altijd de actualiteit bijhouden. Het vakgebied pr is stevig veranderd.”

Peter Wijnen verzorgt met zijn bureau in 2013 voor het dertigste jaar de publiciteit voor vakantie- en attractiepark Duinrell. Een interview over de kracht van pr.


Na een carrière in retail en reclame durfden Peter Wijnen en zijn vrouw Willy de stap aan; een eigen pr-bureau (www.peterwijnenpr.nl). Duinrell was de eerste klant. Een blijvertje, ook na 30 jaar. Bij de bouw van het bekende Tikibad kon Peter aan de slag. "Waarop de wijze oude Van Zuylen van Duinrell me doordringend aankeek. ‘Het eerste half jaar verwacht ik niets van jou’. Hij had gelijk want voor sterke pr moet je eerst contacten opbouwen. Hij had veel gevoel voor pr en dat is in de familie gebleven. Voor mij is Duinrell als een eigen kindje geworden.”


Public relations wordt in toerisme vaak gezien als het binnenslepen van gratis reclame. Voor Wijnen is het een breed gebied aan activiteiten. Voor het park verzorgt het bureau de persberichtgeving, het onderhouden van de journalistieke contacten, woordvoering en tot slot het meest risicovolle in dit vakgebied: de crisis pr.


Wat is de kracht in pr voor Duinrell?

"Doordat we al zo lang samenwerken zijn er hele korte lijnen ontstaan. De kracht zit ook in de directiemet het communicatieteam door het gevoelvoor het combineren van pr en marketing. Tot slot laat de directie ook veel toe aan de specialisten. De manier van pr bedrijven is bekend en daar zit veel vertrouwen in.”


De altijd enthousiaste pr-expert heeft geen enkel probleem met het lange samenwerkingsverband. "Je moet de chemie hoog houden door de jaren heen. Scherp blijven, altijd de actualiteit bijhouden. Het vakgebied is stevig veranderd. Met de komst van social media kun je het grote publiek en journalisten niets meer voorhouden. Als er een incident is en de politie staat voor de deur dan staat dat meteen in de social media. Ik ben dan ook een groot voorstander van transparantie naar journalisten. Vertel ze wat er aan de hand is. Journalisten weten van mij dat ze eerlijk antwoord krijgen.”


Geheimen van sterke pr in toerisme?

"Het beste is ‘be good and tell it’. Daarom gaat het zo goed met Duinrell. Het is een prachtig park en daar kun je een uitstekende pr-boodschap voor uitdragen. Je moet er bovenop zitten en luisteren naar wat je het beste voor de klant en het publiek kunt doen. Ook hamer ik intern altijd op de betrouwbaarheid van de boodschap in je netwerk. Alle medewerkers vertellen over het park. Je moet je voortdurend bewust zijn dat al die boodschappen betrouwbaar moeten zijn. Een van de sterke punten is dat we als bureau 24 uur per dag bereikbaar zijn. Als journalisten me bellen krijgen ze binnen een half uur antwoord. Weet ik het dan nog niet dan laat ik weten wanneer dan wel. Dat wordt enorm gewaardeerd. Daar hebben we een uitstekende naam mee opgebouwd.”


"Het resultaat van pr kan heel verschillend zijn. Door mijn contacten in de politiek hebben we direct na de aangekondigde BTW-verhoging (2006) voor attractieparken een aantal woordvoerders uitgenodigd. De kamerleden kwamen kijken en kregen uitleg over het park en de gastvrijheidssector. Ze zagen hoe het hier gaat en dat een BTW-verhoging een enorme impact heeft. Het raakt direct de ticketprijzen, de inkoop en het rendement. Dat is een andere kant van pr waar we als Duinrell voor de sector graag aan werken. Het resultaat: de aangekondigde verhoging werd geschrapt.”


Nu je toch de sector aanhaalt, wat zijn je wensen voor toerisme en recreatie?

"Het is het geweldig dat de sector in de portefeuille van minister Kamp valt. Hij zorgt er voor dat toerisme en recreatie wordt behandeld alsof het een topsector is.Dat is terecht want we zorgen voor veel economische ontwikkelingen en het is een groeisector. Maar toerisme en recreatie moeten verder professionaliseren. Het is nog teveel verdeeld op gemeentelijk en provinciaal niveau. Gedeeltelijk is dat beeld er ook omdat er te weinig grip is op de cijfers. NBTC geeft andere cijfers over de impact van toerisme dan andere bureaus.Eenduidige cijfers moeten we als sector boven water krijgen.”

Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme augustus 2013, nummer 4.
Trefwoorden: pr, Peter Wijnen, Duinrell

CELTH



||| Nieuws |||

22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...