Geplaatst op: 06-11-2025
Auteur: Marc Gerlings

Wat kun je voor vernieuwingen en kennis verwachten op Recreatie Vakbeurs 2025

Gratis registratie voor bezoekers

Wat kun je voor vernieuwingen en kennis verwachten op Recreatie Vakbeurs 2025
De beurshal voor Recreatie College. Foto: Recreatie Vakbeurs.
Op 11, 12 en 13 november 2025 vindt in Evenementenhal Hardenberg de 23e editie van Recreatie Vakbeurs plaats. Met meer dan 360 aanbieders, negen beurshallen, nieuwe beursonderdelen en een uitgebreid kennis- en inspiratieprogramma, is dit hét jaarlijkse ontmoetingsmoment voor de recreatiebranche.

"Met ruim 360 aanbieders, inspirerende kennissessies en vernieuwende side-events wordt dit echt een mega-editie,” zegt beursmanager Jeffry Plaggenmarsch. "Bezoekers vinden hier alles wat ze nodig hebben om hun organisatie toekomstbestendig te maken, allemaal onder één dak.” Hier vind je het formulier om je als bezoeker gratis te registreren.

Alles voor het complete recreatieteam onder één dak

Tijdens Recreatie Vakbeurs ontmoeten ondernemers, parkmanagers, medewerkers en teams uit vakantieparken, campings, horeca, dagattracties en recreatiebedrijven elkaar om kennis te delen, nieuwe producten te ontdekken en toekomstgerichte samenwerkingen aan te gaan. 

Een paar highlights in de vernieuwingen van de Recreatie Vakbeurs

Innovation Playground & Chefs Gemak

Een van de opvallende nieuwkomers dit jaar is de Indoor Innovation Playground: een gloednieuwe inspiratiezone waar plezier, technologie en beleving samenkomen. Bezoekers ontdekken hier de nieuwste interactieve indoorconcepten, variërend van luxe food- en entertainmentrobots tot interactieve escape-ervaringen, arcadegames en innovatieve gelblasters. Ook nieuw: Chefs Gemak, gepresenteerd door VHC ActiFood. Dit concept richt zich op professionals in de recreatie- en horecabranche die kiezen voor efficiëntie zonder concessies aan smaak en kwaliteit. Tijdens live demonstraties laten chefs zien hoe slimme oplossingen en inspirerende producten het verschil maken in de keuken.

Kennis in het Recreatie College

In het Recreatie College kunnen bezoekers deelnemen aan praktijkgerichte en strategische kennissessies. Dit kennisprogramma biedt direct toepasbare inzichten voor ondernemers en teams, met workshops als:

•    Reviews: van klacht naar kans
•    Viral gaan met TikTok
•    Marketingstrategie: maak een plan dat wél werkt

Daarnaast zijn er inspirerende bijdragen van onder andere Booking Experts, interactieve paneldiscussies en een keynote van gastbelevingsexpert Milo Berlijn.

Side-events

Dit jaar zijn er diverse side events die inspelen op actuele thema’s binnen de recreatiesector:

•    Deutschland Live – Woensdag 12 november

In het Recreatie Dorp (hal 7) staat de Duitse recreatiemarkt centraal. Onder leiding van NBTC en het Duits Verkeersbureau bespreken experts de trends, kansen en uitdagingen richting 2030.

•    Dagrecreatie Live – Donderdag 13 november

Bezoekers maken kennis met de nieuwste ontwikkelingen in de dagrecreatiesector. Er vindt een paneldiscussie plaats over de integratie van dag- en verblijfsrecreatie met o.a. Henk Groenen van Europa-Park. Daarnaast vertelt Milo Berlijn alles over gastbeleving.
Tijdens dit event worden ook de nominaties voor het Go-Kids Leukste Uitje van Nederland 2026 bekendgemaakt. 

Een editie vol inspiratie

Recreatie Vakbeurs biedt volop ruimte voor ontmoeting, kennisdeling en innovatie. Voor meer informatie en gratis registratie, zie www.recreatie-vakbeurs.nl
Trefwoorden: vakbeurs, Hardenberg, vakantiepark, horeca, dagrecreatie, groen, attractie

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...