Geplaatst op: 25-09-2025
Auteur: Marc Gerlings

SBB en TUI gaan vier jaar door

SBB en TUI gaan vier jaar door
De samenwerking TUI en SBB wordt weer vier jaar gecontinueerd. Foto: TUI.
Bij reisbedrijf TUI staat het investeren in de toekomst van toerisme en daarmee het investeren in jong talent hoog op de agenda. Om ook in de toekomst actief bij te blijven dragen aan het opleiden van toekomstige vakmensen voor de reisbranche, tekende TUI begin september een vernieuwde overeenkomst met Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB).

'Een goede samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is cruciaal', stelt de touroperator. Jaarlijks stelt TUI zo’n 200 tot 250 leerplaatsen beschikbaar voor mbo-studenten. Deze stageplekken zijn verspreid over de hele organisatie en bieden studenten uiteenlopende mogelijkheden. Van ervaringsplekken op het hoofdkantoor en in de reisbureaus tot stageplaatsen in de lucht en op onze internationale bestemmingen. Maar ook op andere vlakken werkt TUI nauw samen met verschillende onderwijspartners. Zo zijn er afspraken over praktijktoetsen, gastcolleges en wordt er input en advies gegeven voor vernieuwde, innovatieve vormen van onderwijs en branche gerelateerde vakken.

Ellen, van Zelst, HR Director TUI Nederland & België: "Dankzij de samenwerking met SBB kan TUI bijdragen aan kwalitatieve en toekomstgerichte praktijkopleidingen, waarmee studenten niet alleen leren, maar ook een reëel uitzicht hebben op een baan in de sector. Als marktleider in de Nederlandse reisbranche ziet TUI het als een belangrijke verantwoordelijkheid om toekomstige collega’s zo goed mogelijk voor te bereiden op hun loopbaan.”

Jan Willem Mans, SBB - manager Voedsel, Groen en Gastvrijheid vult aan: "We zijn ontzettend blij met de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met TUI. Als erkend leerbedrijf levert TUI een belangrijke bijdrage aan de praktijkgerichte opleiding van mbo-studenten, door jaarlijks honderden stageplekken aan te bieden. Deze praktijkervaring is essentieel voor studenten om goed voorbereid de arbeidsmarkt op te stromen en een mooie toekomst in de reisbranche tegemoet te gaan. Heel waardevol dat we samen met TUI kijken naar de optimale aansluiting van het onderwijs op de beroepspraktijk." 

In de samenwerkingsovereenkomst hebben TUI en SBB vastgelegd dat ze zich ook de komende vier jaar actief in te zetten voor het verbeteren van de aansluiting van het onderwijs op de beroepspraktijk. Niet alleen met de herbenoeming van TUI als leerbedrijf, maar ook door elkaar te informeren en te volgen bij trends en ontwikkelingen en nieuwe inzichten. Deze informatie-uitwisseling bevordert de kwaliteit van de opleidingen en begeleiding op de werkplek. Ook geeft het inzicht in de positie van studenten op de arbeidsmarkt en het benodigde aantal vakmensen voor de beroepspraktijk.
Trefwoorden: touroperator, onderwijs, talent, HR, reizen, management

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...