Geplaatst op: 19-09-2025
Auteur: Marc Gerlings

Leiden lanceert beweging ‘Let’s Bloomit – Love Leiden’

Regeneratief toerisme in Leiden

Leiden lanceert beweging ‘Let’s Bloomit – Love Leiden’
Op zaterdag 20 september gaat tijdens World Cleanup Day de nieuwe campagne Let’s Bloomit – Love Leiden van start. Bezoekers en inwoners doen door middel van uiteenlopende activiteiten iets terug voor de stad of de wetenschap en worden daarvoor beloond. De beweging is opgezet door dmo Leiden&Partners.

Let’s Bloomit stimuleert betekenisvol bezoek. Wie Leiden ontdekt, draagt tegelijk bij aan de omgeving, samenleving of wetenschap. De beweging gaat verder dan alleen economisch profijt van bezoek. De nadruk ligt op zichtbare verbetering van natuur, cultuur, kennis en leefkwaliteit.

"Met Let’s Bloomit laten we zien dat bezoek aan Leiden niet alleen inspireert, maar ook meetbaar meerwaarde oplevert voor stad en inwoners,” zegt Mincke Pijpers, Head of Strategy & Marketing bij Leiden&Partners. "Of je nu plastic vist, meedoet aan citizen science of een park schoonmaakt: elke bijdrage telt. Deze campagne sluit aan bij de ambitie van Leiden om regeneratief toerisme te professionaliseren,” aldus Pijpers. "Na deze pilot tot eind 2025 bekijken we wat het heeft opgeleverd en hoe we deze beweging op een positieve manier op lange termijn voortzetten. Het kan een vast onderdeel van een bezoek aan de stad worden in de toekomst."

Voorbeelden van activiteiten:

· Afval rondvaart op de grachten – al varend zwerfafval vissen; deelnemers ontvangen als dank bijvoorbeeld gratis entree voor de Young Rembrandt Studio.

· Wandel & prik routes in stadsparken – wandelen en afval rapen wordt beloond met een gratis koffie of thee bij aangesloten horecalocaties.

· Stadsnatuur in kaart brengen – bijdragen aan onderzoek naar biodiversiteit; deelnemers ontvangen een gratis Science Route wandeling van VVV Leiden.

Regeneratief toerisme

Let’s Bloomit is een initiatief van Leiden&Partners, in samenwerking met vele stadspartners en met steun van de Gemeente Leiden. De aanpak is regeneratief: bezoekers en bewoners verbeteren samen de bestemming – van biodiversiteitsprojecten en kennisdeling tot sociale initiatieven. De campagne is beschikbaar in het Nederlands en Engels en nodigt iedereen uit om op eigen manier bij te dragen: Love Leiden. Let’s Bloomit is gebaseerd op en geïnspireerd door het programma CopenPay in Kopenhagen.
Trefwoorden: Leiden, toerisme, regeneratief, campagne

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...