15.000 hotels in Europa in massaclaim tegen Booking.com

Bijna 1.100 Nederlandse hotels sloten zich aan bij een Europese massaclaim tegen Booking.com, dat heeft Koninklijke Horeca Nederland (KHN) aan de NOS-redactie gemeld en in heel Europa doen 15.000 hotels mee. HOTREC spreekt van een "overweldigende respons".
De hotels willen een schadevergoeding omdat ze een overnachting op hun eigen site niet goedkoper mochten aanbieden dan op Booking.com. De claim wordt op Europees niveau ingezet door de Europese hospitality brancheorganisatie HOTREC Iets meer dan een jaar geleden oordeelde het Hof van Justitie van de Europese Unie dat het boekingsbedrijf geen prijsbeperking mag opleggen.
Alexandros Vassilikos, voorzitter van HOTREC: "De overweldigende respons van Europese hotels op onze oproep om zich aan te sluiten bij de collectieve actie bewijst dat de horeca eensgezind is en eist dat de dominante poortwachter zijn marktgedrag verandert en verantwoordelijkheid neemt voor zijn wangedrag."
Hotels kunnen zich tot en met 29 augustus aansluiten bij de massaclaim. In heel Europa hebben zich meer dan 15.000 hotels gemeld, zegt HOTREC.
Marie Audren, directeur-generaal van HOTREC, lichtte de volgende stappen toe: "In de komende weken worden de gegevens van de hotels geconsolideerd en gevalideerd en wordt de dagvaarding opgesteld. Het is de bedoeling om de collectieve actie vóór het einde van dit jaar bij de rechtbank Amsterdam in te dienen."
Een woordvoerder van Booking.com meldt aan NRIT over de claim. "Op dit moment heeft HOTREC geen contact opgenomen met Booking.com over een claim, waardoor er nog geen officiële zaak is. Booking.com staat altijd open voor een constructieve dialoog, maar is ook bereid de claim in de rechtbank te bestrijden als het zover komt."
Topics:Horeca, Toerisme, Verblijfsrecreatie
Trefwoorden: hotel, Booking, massaclaim, KHN, Hotrec





























































