Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Trend: verandering kosten bagage leidt tot ander reisgedrag

Eurostar wil naar Frankfurt en Geneve rijden.
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
De aankoop van maximaal 50 treinen zal vanaf begin jaren 2030 in gebruik worden genomen en zal naar verwachting drie nieuwe rechtstreekse routes bedienen. Op deze trajecten werkt Eurostar samen met partners. Het gaat om drie belangrijke routes naar bestuurlijk en zakelijk hart van Europa.
Dit zijn de drie nieuw aangekondigde routes:
- Londen – Frankfurt
- Londen – Genève
- Amsterdam/Brussel – Genève
Het nieuws komt op het moment dat Eurostar zijn financiële resultaten voor 2024 bekendmaakt. Ondanks een uitdagend economisch klimaat, bemoeilijkt door hoge inflatie en stijgende vaste kosten, behaalde Eurostar een EBITDA van € 346 miljoen dankzij een groei in het aantal reizigers en kostenbeheersing.
Als gevolg van de aanhoudende vraag naar internationaal treinverkeer in heel Europa steeg het aantal passagiers tot meer dan 19,5 miljoen, een stijging van 5% ten opzichte van vorig jaar. Dit brengt Eurostar dichter bij zijn ambitieuze doel om jaarlijks 30 miljoen passagiers te vervoeren.
Het bedrijf investeert ongeveer € 2 miljard in maximaal 50 nieuwe treinen, die allemaal over het hele netwerk kunnen rijden. De nieuwe treinen zullen naast de huidige vloot van 17 e320's van Eurostar rijden, waarmee de totale vloot op 67 treinen komt – een stijging van 30% ten opzichte van de huidige vloot.
In 2024 heeft Eurostar zijn bestaande bankschuld van € 963,7 miljoen geherfinancierd. De totale bankschuld van de groep bedroeg eind 2024 € 650 miljoen.
Topics:Reis & vervoer, Toerisme, Zakelijk toerisme
Trefwoorden: Eurostar, trein, destinatie, bestemming