Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-05-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool

Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool

Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.

De Nabijheidsanalysetool kan bestuurders, beleidsbepalers en andere betrokken helpen om goede keuzes te maken voor het verbeteren van de toegang tot aantrekkelijke groene en/of blauwe omgevingen.

Volgens Wandelnet wordt de aanwezigheid van groen (parken, bomen, natuur), blauw (watergebieden, meren, rivieren) en wandelroutes over het algemeen als aantrekkelijk ervaren. Dit stimuleert het lopen in deze omgevingen.

Met de gratis beschikbare ‘Nabijheidsanalysetool’ is het nu mogelijk om de nabijheid van deze elementen in elke Nederlandse gemeente te analyseren. Op deze manier wordt inzicht geboden in de kwaliteit van de leefomgeving bij jou in de buurt en kun je zien of het gemakkelijk mogelijk is hier aantrekkelijk te wandelen.

Nabijheidsanalysetool

Wandelnet heeft zelf ook de data beteken en concludeert dat de nabijheid van groen, blauw en wandelroutes de goede kant op gaat maar er op veel plekken nog ruimte is voor verbetering. Met name blauw is op veel locatie niet binnen 10 minuten lopen bereikbaar. Voor groen en wandelroutes geldt dit in mindere mate, al is ook daar nog veel te winnen in de meeste gemeenten.

Link: https://geolive.bim.movares.nl/portal/apps/dashboards/417951b7d3a0447db97c0131ef162dc3
Trefwoorden: beleid, dagrecreatie, wandelen, groen, blauw, natuur

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.