Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-05-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen

Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Foto: VisitCopenhagen

Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.

Vorig jaar veranderde de Deense hoofdstad Kopenhagen de wereldwijde toerismeagenda door CopenPay te introduceren, een pilotprogramma waarin groene daden als valuta werden ingezet. Bezoekers konden gratis culturele ervaringen verdienen door milieubewuste acties uit te voeren. In 2024 overtrof het pilotprogramma de verwachtingen. Tijdens de 4 weken durende run van CopenPay steeg de fietsverhuur met 29%, werd er tonnen zwerfvuil verzameld en zei 98% van de deelnemers dat ze het initiatief zouden aanbevelen.

Reizigers belonen voor duurzaam gedrag

Nu is CopenPay terug - meer dan verdrievoudigd in omvang met 90 deelnemende attracties en met een looptijd van negen weken. "Door meer verantwoorde acties te integreren in de bezoekerservaring, herdefinieert CopenPay hoe we in Kopenhagen toerisme benaderen. In plaats van meer toeristen naar de stad te brengen, is het doel van CopenPay om onze bezoekers aan te sporen en hen bewuster te maken van duurzamer reizen door Kopenhagen op een meer verantwoorde manier te verkennen en tegelijkertijd beloond te worden met unieke ervaringen,” zegt Søren Tegen Pedersen, CEO van organisator Wonderful Copenhagen.

Het initiatief is bedoeld om toeristen bewuster te maken van de duurzamere keuzes die zij kunnen maken tijdens hun verblijf in de Deense hoofdstad. Van 17 juni tot en met 17 augustus kunnen toeristen ‘betalen’ met goede daden. Zo kunnen zij kiezen om de fiets te pakken in plaats van een taxi, te genieten van een plantaardige lunch of de stad te verkennen met het openbaar vervoer. In ruil voor deze duurzamere keuzes worden gratis yogalessen, rondleidingen en korting op attracties aangeboden.

Extra voordelen voor treinreizigers

De grootste impact van toerisme op het klimaat komt van vervoer. "Daarom moedigen we dit jaar reizigers aan om de trein naar Kopenhagen te nemen. Bovendien willen we dat bezoekers minder reizen maar langer blijven. Daarom belonen we bezoekers die vier dagen of langer blijven door voordelen aan te bieden zoals gratis fietsverhuur of een vegetarische maaltijd,” zegt Søren Tegen Pedersen.

De after movie van vorig jaar



Link: https://www.wonderfulcopenhagen.com/wonderful-copenhagen/collaborate-us/international-press/copenpay-returns-3-times-bigger-copenhagen-now-rewards-tourists-who-arrive-train
Trefwoorden: dmo, cmo, duurzaam toerisme, Denemarken

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
18/06/25
Exclusief voor leden
B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.