Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Europa-Park: Economische krachtpatser voor de regio

Europa-Park: Economische krachtpatser voor de regio

Een recente studie van de Universiteit van St. Gallen toont aan dat het Europa-Park Resort een krachtige motor is voor de regionale economie. Jaarlijks genereert de aanwezigheid van het park honderden miljoenen euro's aan omzet in Baden-Württemberg en zelfs in de Franse Elzas en flink wat werkgelegenheid.

Europa-Park-eigenaar Roland Mack benadrukt de bredere betekenis van het park: "Deze studie van de Universiteit van St. Gallen laat zeer duidelijk zien dat Europa-Park niet alleen een populaire vrijetijdsbestemming is, maar ook een belangrijke economische factor. Onze investeringen, het grote bezoekersaantal en de regionale focus van ons inkoop- en werkgelegenheidsbeleid versterken de hele regio op een duurzame manier." Hij voegt daaraan toe dat de uitbreiding naar een jaarrond bestemming de waardecreatie, werkgelegenheid en toeristische impulsen in de grensoverschrijdende regio verder zal vergroten.

Forse economische impuls

De wetenschappers berekenden dat de uitgaven van Europa-Park en zijn bezoekers in het boekjaar 2023/24 een totale omzet van maar liefst 896 miljoen euro in Baden-Württemberg en 156 miljoen euro in de Franse Elzas hebben gegenereerd. Een aanzienlijk deel hiervan, 647 miljoen euro, wordt besteed in de regio Ortenau-Emmendingen, waarvan 343 miljoen euro in de directe omgeving van het park. Deze omzet is het resultaat van aankopen door Europa-Park, uitgaven van bezoekers in de horeca en detailhandel, en de consumptie van werknemers. "Met een uitgebreid aanbod en constante groei draagt het Europa-Park Resort aanzienlijk bij aan waardecreatie, werkgelegenheid en toerisme," aldus Roland Scherer, wetenschappelijk leider van de studie.

Toerisme floreert dankzij park

Met meer dan zes miljoen bezoeken aan Europa-Park en waterpark Rulantica in het afgelopen jaar, een stijging van 14 procent, profiteert de lokale en regionale toerisme-economie enorm. Parkbezoekers genereren jaarlijks bijna vier miljoen overnachtingen, waarvan 2,4 miljoen buiten de eigen accommodaties van het resort, voornamelijk in de directe omgeving en de Elzas. De regio heeft haar overnachtingscapaciteiten sinds 2018 aanzienlijk uitgebreid, met een stijging van 78 procent in het aantal bedden en 154 procent in het aantal overnachtingen. De onderzoekers spreken dan ook van het "Europa-Park-effect".

Banenmotor en belastinginkomsten

Europa-Park is niet alleen een toeristische trekpleister, maar ook een belangrijke werkgever. Het resort creëert direct en indirect ongeveer 6.100 banen in de regio Ortenau-Emmendingen, waarvan 3.900 in de directe omgeving van het park. In totaal profiteren 7.800 mensen in Baden-Württemberg en 2.100 in de Elzas van werkgelegenheid die voortkomt uit het resort en zijn bezoekers. Daarnaast ontvingen zo'n 550 regionale middenstandsbedrijven opdrachten van Europa-Park. De gegenereerde belastinginkomsten bedragen 148 miljoen euro voor de regio Ortenau-Emmendingen, inclusief 41 miljoen euro aan gemeentelijke belastingen. Voor heel Baden-Württemberg gaat het om een bedrag van 194 miljoen euro.

Link: https://www.alexandria.unisg.ch/server/api/core/bitstreams/cc8f2b0a-d1a4-4151-9df1-b5f0fbb0f809/content
Trefwoorden: attractieparken, Duitsland, Europa-Park, economische betekenis, bestedingen, werkgelegenheid

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.