Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland

Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Appingedam

Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.

De provincie Groningen stelt in totaal €200.000 beschikbaar voor toeristische en recreatieve activiteiten of evenementen die deze zomer plaatsvinden. Per project kan een maximale subsidie van €15.000 worden aangevraagd. Het doel is om het Ommeland aantrekkelijker te maken voor zowel inwoners als bezoekers.

Samenwerking en aansluiting bij bestaande initiatieven vereist

Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moeten aanvragers samenwerken met minimaal één publiek toegankelijke locatie, zoals een museum, café, restaurant, natuurgebied of erfgoedlocatie. Daarnaast dient het plan aan te sluiten bij het bestaande recreatieve routenetwerk voor wandelen, fietsen of varen in de provincie. Ook thematisch moet het initiatief passen binnen de speerpunten van het programma Baanbreker Vrijetijdseconomie, zoals originaliteit, lokale trots, rust en ruimte, en het vertellen van verhalen:

  • Net even anders, eigenzinnig, creatief en bruisend; 
  • Trots op eigen bodem: puur, lokaal en culinair; 
  • De kop leeg: rust, ruimte en horizon; 
  • Grond voor verhalen.

Onderdeel van groter programma Baanbreker Vrijetijdseconomie

Deze subsidieregeling is een concrete stap in het kader van het programma Baanbreker Vrijetijdseconomie, dat vorig jaar door de provincie Groningen is gestart in samenwerking met diverse partners. Het programma richt zich op het versterken van de vrijetijdseconomie in de provincie op zowel korte als lange termijn. Uiteindelijk moet dit leiden tot een impuls voor de brede welvaart, het imago, de trots en het vestigingsklimaat in Groningen.

Aanvragen vanaf 25 april mogelijk

Ondernemers en organisaties die een creatief plan hebben om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland deze zomer te versterken, kunnen vanaf 25 april, een aanvraag indienen via de website van de provincie Groningen. De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, dienen plaats te vinden vóór 1 oktober 2025.

Link: https://www.provinciegroningen.nl/subsidies/cultuur/vrijetijdsaanbod-in-het-ommeland-in-de-schijnwerpers/
Trefwoorden: toerisme, aanbod, aanbodontwikkeling, ondernemen, plannen, subsidie, Groningen

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...