Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-02-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Inspiratiemagazine voor natuurinclusieve recreatieterreinen

Inspiratiemagazine voor natuurinclusieve recreatieterreinen

Het domein Vrijetijdseconomie van het Collectief Natuurinclusief heeft een tweede online magazine gepresenteerd. In de eerste editie stond 'meer ruimte voor recreatie' centraal, nu is het de beurt aan 'natuurinclusieve recreatieterreinen'.

In dit magazine inspirerende verhalen en tips over het natuurinclusief maken van recreatieterreinen. De artikelen benadrukken het belang van biodiversiteit en hoe recreatieterreinen kunnen bijdragen aan natuurbehoud.

Groene groei als nieuwe standaard

Volgens domeinleider Natuurinclusief Vrijetijdseconomie, Geert Dijks, maken klimaatverandering en verlies van biodiversiteit natuurinclusief ondernemen onmisbaar voor watersport- en recreatiebedrijven en sportterreinen. "De benadering, die natuurherstel met bedrijfsvoering combineert, biedt niet alleen oplossingen voor natuur- en milieuproblemen, maar creëert ook kansen voor economische groei. Onderzoek toont aan dat consumenten steeds vaker op zoek zijn naar duurzame, groene, en blauwe natuurrijke bestemmingen. Bedrijven die hierin vooroplopen profiteren van een betere reputatie, loyale klanten en in sommige gevallen lagere kosten door subsidies en besparingen.” Voor Dijks is de toekomst van de vrijetijdseconomie groen en blauw.

In het magazine een brede waaier aan inspirerende artikelen, feiten over de vrijetijdseconomie en buitenleven en groene inspiratie.

  • In het artikel ‘Groene sportpekken door natuurinclusief denken' wordt uitgelegd hoe sportterreinen natuurinclusief kunnen worden ingericht. Dit biedt voordelen voor zowel de natuur als de sporters, zoals verbeterde biodiversiteit en een aantrekkelijkere omgeving.
  • Molecaten Park Landgoed Ginkelduin zet de standaard zet voor natuurinclusief ondernemen door als eerste park het Green Key certificaat voor natuurinclusief ondernemen te ontvangen.
  • Op de Veluwe werken ze binnen Vitale Vakantieparken al langer aan natuurinclusieve vakantieparken. Daar maken ze natuurinclusiviteit haalbaar en betaalbaar.
  • Ook wordt een bezoek gebracht aan Vogelobservatorium TIJ in het Haringvliet waar je kunt zien hoe natuurinclusieve architectuur kan bijdragen aan biodiversiteit.
  • Het artikel 'Recreatie in het Rivierengebied' bespreekt de mogelijkheden om in het rivierengebied uitbreiding van recreatie hand in hand kunnen gaan met natuurherstel.
Link: https://issuu.com/collectiefnatuurinclusief/docs/na_160_vte_magazine_magazine_2
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, duurzaam toerisme, natuur, sport, natuurinclusief, recreatiebedrijven, vakantieparken, sportterreinen

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.