Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-02-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat kun je als bestemming met GPS-data?

HZ Kenniscentrum Kusttoerisme experimenteert

Wat kun je als bestemming met GPS-data?

Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft op basis van GPS-data het druktebeeld over elf verschillende locaties in Zeeland geanalyseerd. Ze doen in het rapport ‘Druktebeeld Zeeland, 2023-2024’ verslag van de onderzoeksmethode en de resultaten. De in Zeeland gevolgde aanpak biedt toerismeprofessionals, met name bestemmingsmanagers, waardevolle inzichten om data-gedreven beslissingen te nemen.

Voor het onderzoek is data verzameld via smartphone applicaties van gebruikers die toestemming hebben gegeven hun locatiegegevens te delen. Dataleverancier Resono schat aan de hand van deze data, afkomstig van ongeveer 1,8 miljoen appgebruikers, het aantal bezoekers op afgebakende locaties door middel van een statistisch model. De data omvat informatie over het totaal aantal bezoeken, unieke bezoekers en terugkerende bezoekers. Voor het onderzoek zijn elf afgebakende locaties in Zeeland geselecteerd, waaronder stads- en dorpscentra, natuurgebieden en stranden.

ZeelandOnderzoeksgebieden

Privacy

Bij zowel de dataverzameling door Resono als de analyse en de verwerking hiervan door HZ Kenniscentrum Kusttoerisme speelt de privacywetgeving een uiterst belangrijke rol. Aan Resono is in 2021 het Privacy Verified certificaat toegekend, waarvoor onafhankelijke juristen alle facetten van de werkwijzen en methodieken van dataverzameling, dataverwerking, alle overeenkomsten en privacyverklaringen hebben doorgelicht en hebben bepaald dat deze volledig voldoen aan de Nederlandse AVG en Europese GDPR wet- en regelgeving.

Waarde voor bestemmingen

De GPS-data geeft kwantitatief inzicht in drukte en bezoekersaantallen, waarmee stakeholders beter inzicht krijgen voor duurzaam bestemmingsmanagement en strategische doeleinden. Uit de resultaten blijkt dat er duidelijke seizoensinvloeden zijn en dat er verschillen bestaan tussen de diverse locaties. Zo blijkt dat stads- en dorpscentra over het algemeen het hoogste aantal unieke bezoekers per week aantrekken, terwijl stranden een meer volatiel druktepatroon laten zien. Ook zijn er regionale verschillen in seizoenspatronen tussen de verschillende kustregio's waargenomen.

ZeelandBezoek

Conclusie

Het onderzoek maakt duidelijk dat GPS-data een waardevolle bron kan zijn voor het in kaart brengen van druktepatronen en bezoekersaantallen. Dankzij de inzichten kunnen bestuurders, beleidsmakers en ondernemers beter geïnformeerde beslissingen nemen over bijvoorbeeld de spreiding van toerisme en investeringen in voorzieningen. Wel is het belangrijk om te benadrukken dat de data een schatting is en geen werkelijke meting

Trefwoorden: onderzoek, bestemmingen, data, Zeeland, onderzoeksmethoden, toerisme, recreatie, bezoekers, beleid, dagrecreatie, verblijfsrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...