Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector

Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Foto: 123RF

Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.

AI wordt niet alleen gezien als een middel om operationele efficiëntie te verbeteren, maar ook als een technologie die de manier van reizen en de interactie tussen reizigers en de sector verandert. Voorbeelden hiervan zijn gepersonaliseerde reisaanbevelingen en geautomatiseerde hotelservices.

Ethische en technologische overwegingen

Marcel Heerink, hoofdauteur en onderzoeker Ethiek & Technologie bij Saxion, benadrukt: "AI biedt enorme kansen, maar het is van essentieel belang dat we het niet zomaar toepassen. Bedrijven en organisaties komen bij ons met vragen over de ethische, juridische en technologische overwegingen van AI en wij hopen hen hiermee op weg te helpen. Een chatbot installeren is natuurlijk het probleem niet, het zit vooral in de vraag: wat nu en wat daarna?"

Praktische richtlijnen voor AI-gebruik

Binnen de toerismesector was er al langer vraag naar praktische richtlijnen voor het verantwoord en effectief gebruik van AI. Het nieuwe rapport biedt concrete aanbevelingen, zoals geautomatiseerde klantenservice via chatbots en voorspellende analysetools die boekingsprocessen optimaliseren.

Samenwerking en best practices

De samenwerking met het lectoraat Ethiek & Technologie van Saxion benadrukt de noodzaak van een collaboratieve en inclusieve benadering van AI. Dit zorgt ervoor dat de voordelen voor de sector behouden blijven, terwijl risico’s zoals privacybescherming en transparantie niet uit het oog worden verloren. Het rapport beschrijft ook best practices die praktische inzichten bieden voor bedrijven en overheden over het effectieve gebruik van AI in de toerismesector.

Link: https://www.e-unwto.org/doi/10.18111/9789284426065
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, technologie, artificial intelligence, AI

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
07/04/25
Libéma ontwikkelt Kasteel Steenenburg tot complete horeca
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.
21/03/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs verlengt contracten frisdrank en horeca
Koninklijke Jaarbeurs en Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) verlengen en versterken hun samenwerking voor de komende jaren.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
28/02/25
Uber opstapplaats bij Eindhoven Airport
Vervoersservice Uber biedt vanaf nu ook zijn diensten aan vanaf de taxistrook van Eindhoven Airport.
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.