Geplaatst op: 08-01-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends

Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends

In deze eerste week van het jaar wordt al zichtbaar waar de vakantievoorkeuren liggen in 2025. TUI kijkt naar de al gemaakte vakantieboekingen voor komende zomer en heeft haar reizigers-community bevraagd over trends. Dit resulteert in een vijftal reistrends voor 2025 en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment. Van meer invloed van AI op de vakantiekeuze tot een hang naar nostalgie.


TUI baseert zich op eigen en externe onderzoeken en diverse enquêtes. Uit deze onderzoeken en de feedback van de TUI-community tekenen zich een aantal trends af, die inzicht geven in de voorkeuren en gedragingen van Nederlandse vakantiegangers.

 

AI en vakantiekeuzes

Artificial Intelligence (AI) speelt een steeds grotere rol bij het plannen van een vakantie. Eind 2024 was 74% van de respondenten bekend met AI, en 16% van hen gebruikte AI voor vakantie gerelateerde beslissingen, waar dat vorig jaar nog maar 9% was. AI wordt vooral ingezet voor tips over bezienswaardigheden, restaurants en activiteiten en voor praktische informatie zoals het weer. Van de AI-gebruikers overweegt 59% om zich te laten adviseren door een AI of virtuele assistent bij het plannen van hun vakantie. Dit toont een groeiende acceptatie van AI, ondanks de wens voor échte, ongefilterde beelden.

 

Echte beelden en realistische informatie

Vakantiegangers willen authentieke beelden zien bij het kiezen van hun bestemming en accommodatie. Ruim 68% geeft de voorkeur aan video's en ongefilterde foto's, zoals 360-graden beelden en foto's van andere reizigers. Hoewel influencers inspireren bij de keuze van een bestemming, zijn realistische details van het hotel cruciaal bij het boeken. Reizigers willen een eerlijk en gedetailleerd beeld van wat ze kunnen verwachten, zonder de verfraaiingen die vaak op sociale media te zien zijn.

 

Individuele ervaringen op bekende bestemmingen

Bijna 60% van de ondervraagden kiest voor grote, bekende bestemmingen, maar zoekt tegelijkertijd naar unieke, authentieke ervaringen zoals verborgen restaurantjes en onontdekte plekken. Deze informatie wordt vaak online gezocht of verkregen via (digitale) assistentie van de reisleiding ter plaatse. Reizigers willen het beste van beide werelden: de voorzieningen en veiligheid van populaire bestemmingen, gecombineerd met de charme en exclusiviteit van minder bekende plekken.

 

Vertrekken vanaf luchthavens over de grens

Nederlandse vakantiegangers vertrekken steeds vaker vanaf luchthavens net over de grens. 37% overweegt dit het komende jaar. Hiervan geeft 82% de lagere prijzen als voornaamste reden, gevolgd door gunstige vluchttijden (39%) en nabijheid van de woonplaats (32%). Het gebruik van buitenlandse luchthavens kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren, wat vooral aantrekkelijk is voor prijsbewuste reizigers. TUI verwacht dat het vertrek vanaf luchthavens in de buurlanden verder zal toenemen. Denk dan aan Brussel, Antwerpen en Düsseldorf, Weeze en Keulen.


Nostalgie en vintage vakanties

De huidige hectische samenleving wekt een verlangen naar rustiger tijden. Dat werkt nostalgie in de hand, ook op het gebied van vakantie. 71% van de ondervraagden heeft weleens nostalgische gevoelens en 67% laat dit meewegen in hun vakantiekeuze. Gevraagd naar een toelichting geven de ondervraagden aan dat ze graag terugkeren naar een bestemming waar ze als kind geweest zijn, herinneringen willen ophalen aan eerdere vakanties, authenticiteit en rust willen en de vrijheid en eenvoud van vroeger ervaren.


TUI ziet dat terug in een groeiende belangstelling voor bepaalde bestemmingen zoals de Balkanlanden, met name Kroatië, Noord-Macedonië en Albanië. Deze plekken bieden een authentieke en nostalgische vakantiebeleving. Reizigers zoeken naar eenvoud, rust en de charme van vroeger, wat hen helpt om te ontsnappen aan de hectiek van het moderne leven.

 

Trefwoorden: Onderzoek, trends, AI, vakanties

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...