Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-06-2025
Auteur: Marc Gerlings

VVKR ontvangt 500ste lid

VVKR ontvangt 500ste lid
Marleen Nijdam en Nick van Loon. Foto: VVKR.
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka. 

Deze mijlpaal markeert niet alleen de groei van de vereniging, maar onderstreept ook een trend: reizigers kiezen steeds vaker voor specialistische reisorganisaties met diepgaande kennis en een persoonlijke benadering, meent deze vereniging van kleine reisorganisaties.

Tuktuk Reis Sri Lanka is opgericht door Nick van Loon, een gepassioneerde reisspecialist met jarenlange ervaring in het land. Hij biedt avontuurlijke, individuele reizen waarin reizigers niet alleen de bekende hoogtepunten van Sri Lanka ontdekken, maar vooral ook de verborgen parels – plekken waar je zonder lokale kennis nooit zou komen. Daarmee sluit hij perfect aan bij de missie van VVKR: het bieden van unieke, kleinschalige en eerlijke reizen, weg van de massa.

Expertise als tegenkracht in tijden van AI

Terwijl kunstmatige intelligentie en grote reisplatforms razendsnel standaardreizen uitrollen, zoeken veel reizigers juist naar maatwerk en menselijk contact. Geen algoritme, chatbot of wachtrij, maar persoonlijk advies van iemand die écht weet waar hij het over heeft. VVKR-leden bieden precies dat. Hun kracht ligt in hun specialistische kennis, flexibiliteit en de persoonlijke klik met de klant.

Ondernemen met zekerheid en verbinding

"Ik organiseer kleinschalige en avontuurlijke reizen en wil dat alles goed geregeld is – voor mezelf én mijn reizigers.” Aldus Nick van Loon, "Dankzij VvKR voldoe ik aan de wettelijke eisen en straal ik professionaliteit en vertrouwen uit. Het is bovendien prettig om onderdeel te zijn van een netwerk van enthousiaste reisondernemers."

Kleinschaligheid als kracht

"Het is geweldig om te zien dat steeds meer reizigers de weg vinden naar onze leden,” zegt Marleen Nijdam, secretaris van VVKR. "Zij willen geen eenheidsworst, maar een reis die past bij hun wensen, interesses en tempo. En dat kan alleen met echte aandacht en ervaring. Dat maakt onze leden sterk – nu én in de toekomst.”
Trefwoorden: VVKR, leden, kleinschalig reizen, AI, touroperating

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...